Natulatte - Astrid van Santen

Natulatte gaat voor een bakkie zonder beessie

De wereld een stukje mooier maken. Impact maken. Wie wil dat nou niet? Je hoort het tegenwoordig steeds vaker van startups en bedrijven. Sociaal ondernemen noemen we dat. De Hengelose Astrid van Santen is zo’n gepassioneerde sociaal ondernemer met een food start up. Als het aan Astrid ligt drinkt heel Nederland straks 'een bakkie zonder beessie'. Met Natulatte maakt ze vegan toppings, creamers en lattes voor ieder koffie- of theemoment. De poeders zijn gemaakt van biologische havermelk, gemengd met gezonde kleurrijke en pure ingrediënten. Met behulp van crowdfunding worden straks de eerste koffieautomaten gevuld met deze vegan mixen en komen de eerste Natulattes in de winkel te liggen.
 
Experimenteren in eigen keuken
“Mijn bedrijf Natulatte is gespecialiseerd in plantaardige koffie creamer en lattes. Natulatte is biologisch, 100% plantaardig en lactosevrij. Natulatte staat voor sustainable, joy & better. Zodat elke plek waar koffie gedronken wordt, een plek is waar vrijheid en geluk begint!”, deelt Astrid enthousiast haar missie. Ze gebruikt havermelk in poedervorm als vervanger voor koffiemelk. “Dat vinden mensen het lekkerste in hun cappuccino of café au lait. Daarmee ben ik gaan experimenteren in mijn eigen keuken. Met de recepten ben ik vervolgens naar een chefkok gegaan en samen hebben we allerlei heerlijke smaken ontwikkeld. Een vegan choco latte, matcha latte, chai latte en red velvet latte.”
 
Naar een vegan leefstijl
Een paar heftige gebeurtenissen in haar leven, brachten Astrid bij een persoonlijk ontwikkelingstraject. “Ik volgde een programma met een ‘nature quest’, oftewel vier dagen in de natuur zonder apparaten, zonder pen en papier. Ik voelde me daar zó verbonden met de natuur. Ik had alle tijd om na te denken over hoe ik eet en leef. Na die vier dagen reed ik helemaal ontspannen en gelukkig weer naar huis en sindsdien heb ik nooit meer vlees gegeten. Het intrigeerde me. Ik ben op onderzoek uitgegaan waarom mensen ervoor kiezen om geen dierlijke producten meer te nemen. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat de melkindustrie heel vervuilend is. Vanaf toen ben ik echt overgegaan op een vegan leefstijl.”
 
Het bedrijfsidee
Hoe Astrid vervolgens op haar bedrijfsidee kwam? “Ik werkte jarenlang als zzp’er in de sales. Op een dag stond ik in de koffiecorner bij een opdrachtgever. In die koffieautomaten en sachets met koffie creamer zit natuurlijk ook melk, realiseerde ik me. Ik ga een alternatief product hiervoor bieden dat plantaardig is! Plantaardige vloeibare melk is er al, maar juist voor de onbemande koffiecorners en koffiemachines was nog geen alternatief. Dat is mijn niche, daar ben ik nu ruim twee jaar geleden ingedoken.”
 
Astrid had eigenlijk twee bedrijfsideeën voordat ze de knoop doorhakte helemaal voor Natulatte te gaan. “Dit was wel de lastigste van de twee. Je moet een product ontwikkelen, dat is niet zomaar geregeld. Maar na het overlijden van mijn vader dacht ik ‘hoe lang ben ik er nog’. Ik wil de wereld een stukje mooier achterlaten voordat ik ga. Dat is mijn overtuiging. Ik heb toen mijn leefomstandigheden drastisch omgegooid, ben kleiner gaan wonen, van een kleiner budget gaan leven. Alles om mijn droom in de wereld te zetten!”
 
Lessen geleerd
Een grondige voorbereiding op de start ging eraan vooraf. Astrid deed veel onderzoek en sprak met veel mensen over haar plannen. “Ondertussen volgde ik ook enkele opleidingen gerelateerd aan impact maken. Als ik dan over mijn missie vertelde, begon ik echt te stralen. Dit is het! Dit is mijn plan. Het voelt heel intens en belangrijk, daarom moet het door en door goed zijn. Alles moet kloppen. Ook qua cijfermatige onderbouwing.” Astrid is helemaal in de cijfers gedoken en aan de slag gegaan met kostprijsberekeningen en een begroting voor een aantal jaar. “Daarbij pas ik meteen één van mijn grootste lessen toe: ken je zwaktes. Weet vooral wat je niet goed kunt als ondernemer en waar je dus hulp bij nodig hebt. Ga op zoek naar partners, waaronder een goede boekhouder. Dat maakt je alleen maar sterker!”
 
Eigen kantoorruimte in H164
Astrid startte eerst vanuit huis, maar dat zorgde voor teveel drukte in een klein huis met drie kinderen. Ze had al eens contact gehad met ROZ en wist zo van het bestaan van Ondernemerscentrum H164. “Thuiswerken ging niet meer. Ik had echt een kantoor nodig. Sinds februari 2020 ben ik gevestigd in H164. Dat geeft me veel rust. Ik zit hier met allemaal gepassioneerde ondernemers. Het is een fijne plek tegen een eerlijk tarief.” 
 
Plezier
Met Natulatte wil Astrid niet alleen duurzaam bezig zijn met pure ingrediënten die beter zijn voor de aarde en de gezondheid van mensen. Ook plezier is een belangrijke pijler binnen haar bedrijf. “Mijn boodschap is geen zielig verhaal waarom Natulatte beter is. Iedereen moet zelf bepalen wat hij of zij eet. Goed doen geeft plezier. Dát wil ik op alle mogelijke manieren en in alle uitingen uitstralen met Natulatte. Wij zijn enthousiast! Over de wereld, het milieu, vrijheid en geluk van mens en dier. En natuurlijk over onze producten! Samen met designers zijn we bezig met het ontwerpen van vrolijke verpakkingen en een verfrissend uiterlijk voor de koffiemachine. De veelal saaie koffiecorners kunnen wel wat joy gebruiken!”
 
Duidelijke doelen
Overal is goed over nagedacht. Zo heeft Astrid heel heldere doelstellingen. “De eerste vier jaar richten wij ons op 4 miljoen kopjes per jaar. Dat betekent 0,02% marktaandeel. Ik wil graag dat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van plantaardige melk. We beginnen met het veroveren van Nederland. Daarna wil ik wel verder Europa in. De eerste contacten met het WTC zijn er al voor als ik internationale stappen ga nemen.”
 
Samendoen door crowdfunding
Astrid is momenteel druk bezig om de financiering rond te krijgen om de daadwerkelijke productie te kunnen financieren. Dat doet ze onder meer via een crowdfunding campagne. “Ik vind het erg belangrijk om dingen samen te doen, commitment te creëren. Dat kan op verschillende manieren, ik doe dat met crowdfunding. Mijn investeerders krijgen vier jaar lang elk kwartaal een proeverij. Zij geloven in mij, daar wil ik ze voor belonen. Een win-win situatie, want deze mensen proeven, testen en evalueren mijn producten. Die bevindingen kan ik weer gebruiken voor de doorontwikkeling van producten. En als zij mijn producten en proeverijen bijvoorbeeld delen via de social media, is dat voor mij weer promotie. Met crowdfunding toets ik ook meteen mijn idee aan de samenleving. Iedereen die ik vertel over mijn bedrijf reageert enthousiast en positief. Dat werkt stimulerend, want ik blijf het wel spannend vinden om dit te doen. Maar dit is mijn passie, hier ga ik voor. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed!”
 
Check ook de website: www.natulatte.nl
 
Oproep van Astrid: investeerders en klanten gezocht!
“De teller van de crowdfunding loopt gelukkig snel op, maar we zijn er nog niet! Je kunt laagdrempelig meedoen en op twee manieren investeren, namelijk door een geldbedrag te investeren óf door klant te worden. Als je klant wilt worden, dan kun je één van de eerste vijf  organisaties zijn die de eerste vegan koffiemachine van de wereld(!) neerzet in jouw bedrijf, school of instelling. En Natulatte, als bedrijf dat graag de wereld leuker en vrolijker maakt, beloont alle investeerders met feestjes en proeverijen! Samen op weg naar meer vrijheid en geluk voor mens en dier. Doe jij mee? Meer info en investeren: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/natulatte