Sick Puppy Barber Parlour - Leon en Zoƫ Wiggers
“Het eerste jaar is voorbijgevlogen!”, begint Leon Wiggers enthousiast als we hem eind februari vragen naar de start van zijn bedrijf. Sick Puppy Barber Parlour, de barbershop van Leon en dochter Zoë in het centrum van Enschede, bestaat dan ruim een jaar. Hier worden alleen Old School Men Classics authentiek geknipt en geschoren. Waar je aan moet denken bij dit soort kapsels? Aan de jaren 30, 40, 50, aan iets opgeschoren kapsels, eventueel met kuif of scheiding. Aan Peaky Blinders! En wonderwel is er nog een link ook met de populaire serie. “Degene die verantwoordelijk was voor de kapsels in die serie heeft dezelfde barbiersopleiding gedaan als wij bij Schorem in Rotterdam en maakte gebruik van dezelfde Reuzel-verzorgingsproducten”, legt Zoë uit. Voor de barbier-leken onder ons: Schorem is de grondlegger van de barbierzaak in Nederland. Gestart in 2011 in Rotterdam en uitgegroeid tot een waar instituut met eigen opleidingen én een eigen productlijn, Reuzel, die over de hele wereld verkocht wordt.
 
Lees alles over de start van Leon en Zoë, de ontwikkelingen tot nu toe inclusief coronacrisis én het toekomstbeeld in dit ondernemersverhaal.    
 
“Ik vond herenkapsels veel leuker”
“Zoë is de aanjager van ons bedrijfsidee geweest”, zegt Leon. Zoë legt uit: “Ik begon een aantal jaren geleden de kappersopleiding op het ROC van Twente, maar dat paste niet bij mij. Tijdens mijn stages moest ik vooral permanenten en kleuren, maar ik vond de herenkapsels veel leuker. De sfeer met mannelijke klanten is zo anders. Ik houd daar van, dat stoere. Ik ben gestopt en in Rotterdam bij Schorem gestart met de opleiding voor barbier. Ik wist al dat ik niet bij een ander aan het werk wilde, maar voor mezelf wilde beginnen. Op een gegeven moment kwam dit pand vrij, dat was mijn kans!”
 
“Ik wilde altijd al eens voor mezelf beginnen”
Hoe kwam Leon bij in het verhaal? “Ik werkte sinds 1996 bij een groothandel in bouwmaterialen en daar was ik wel klaar mee. Ik heb altijd in mijn gedachten gehad om een keer voor mezelf te beginnen, maar ben ook erg voorzichtig en mede daarom kwam het er nooit van. Ik ben een paar keer met Zoë mee geweest als model en maakte zo kennis met de academie van Schorem. Toen viel eigenlijk alles op z’n plek. Ik ben creatief aangelegd en de alternatieve scene en alles wat daarbij hoort, daar heb ik altijd wat mee gehad. En daar past dit vak wel bij. Het is goed te doen, hoor”, zegt Leon lachend. “Op je 53e kun je nog prima barbier worden!” Trots laat hij zijn diploma zien van de opleiding die hij recent heeft afgerond bij Schorem.
 
“Van de 1300 heren die dagelijks geknipt worden, kunnen wij er wel zo’n 20 meepikken”
Leon en Zoë hebben zich erg goed voorbereid op de start. Leon legt uit: “We hebben met allerlei mensen contact gezocht om de verschillende aspecten van het ondernemerschap helder te krijgen. We hadden een duidelijke visie voor ogen en hebben veel onderzoek gedaan. Onderzoek naar de hoeveelheid kappers in Enschede en onze doelgroep. Als alle mannelijke inwoners eens in de acht weken naar de kapper gaan, dan zouden er per dag 1300 heren geknipt worden. Daar kunnen wij er wel zo’n twintig van meepikken. Dat is altijd het uitgangspunt geweest.”
 
“Dat gaf ons de schop onder de kont om het ook echt voor elkaar te maken!”
Samen hebben Zoë en Leon deelgenomen aan het trainings- en begeleidingsprogramma ‘Succesvol van start bij ROZ’. “Ik had ROZ altijd al in mijn hoofd zitten, wist van jullie bestaan”, vertelt Leon. “We waren heel blij dat we konden deelnemen. Dat heeft ons de schop onder de kont gegeven om het ook echt voor elkaar te maken. Het is leuk én verhelderend om in een groep te zitten met mensen met dezelfde droom als jij en om andere ideeën en visies te horen. Het gaf ons ook veel zekerheid over ons eigen idee. Wij waren wel een stapje verder dan de meeste andere starters. Onder andere de verschillende tools waarmee we werkten, bevestigden de keuzes die we wilden maken. Het is echt een opstapje geweest naar het daadwerkelijk starten van ons bedrijf”, vertelt Zoë. Bert Breukers, hun ondernemersadviseur bij ROZ: “Ik moest soms echt op de rem trappen bij hen, zo gemotiveerd waren ze. Ze wilden zo graag gaan. Gepassioneerd, maar ook realistisch in hun doelstellingen!”
 
“Klantenbinding met een punkband en een biertje”
Een pand was echt noodzakelijk voor Leon en Zoë. Ze passen ook prima in de straat waar ze nu gevestigd zijn. “Hier zitten geen ketens, alleen maar ambacht. We waren dan ook erg blij dat Qredits enthousiast was over onze plannen en wilde financieren. Het werkt niet om een barbershop vanuit huis te beginnen, vonden wij. Dan zou het niet zo geslaagd zijn. Je kunt dan namelijk niet de sfeer neerzetten die je wilt. Een groot deel van een barber-bezoek bestaat uit de sfeer. Klanten moeten het leuk vinden om hier te komen. Onze klanten zijn meer vrienden aan het worden. En de zaak voelt voor ons als onze huiskamer. Toen onze barbershop een jaar open was, hebben we een punkband gehad en een biertje gedronken met klanten. Dat is voor ons klantenbinding!”, aldus Leon.
 
“Aan het kapsel kan ik zien of iemand bij ons is geweest”
Bij het stellen van de vraag hoe het gaat met het bedrijf, beginnen ze beide te glunderen. “Precies volgens planning, de coronaperiode uitgezonderd. De planning en begroting lopen één op één mee met hoe we het bedacht hadden”, begint Leon voorzichting. “We wisten dat het eerste jaar geen vetpot zou worden, maar dat ging eigenlijk boven verwachting”, zegt Zoë overtuigend. “We hadden onze berekening op Enschede gebaseerd, maar we krijgen klanten uit de hele regio. Bijvoorbeeld ook buitenlandse studenten van Saxion en die vertellen het weer aan elkaar door. Als ik in de stad loop, kan ik aan het kapsel zien wie er bij ons is geweest. Super leuk toch?!”, vertelt Leon.
 
En toen kwam corona…
Eind februari waren we te gast bij Leon en Zoë voor hun ondernemersverhaal. En toen kwam de coronacrisis, die uiteraard ook zijn impact had op de barbershop. Leon en Zoë moesten net als alle kapperszaken hun deuren sluiten. Hoe zij deze tijd hebben beleefd? “Uiteindelijk zijn we zo’n 7 weken gesloten geweest”, vertelt Leon. Dat viel me uiteindelijk mee. Ik heb ook wel eens gedacht misschien pas juli of augustus weer open te kunnen. Financieel gezien had het ook niet heel veel langer moeten duren”, geeft hij eerlijk toe. “Al onze vaste lasten liepen natuurlijk gewoon door. Maar met de maatregelen van het kabinet, waaronder de 4000 euro-regeling en de Tozo via ROZ, konden wij gelukkig uit de voeten.” Eenmaal weer geopend, liep het storm. “We hebben een paar kleine aanpassingen moeten doen in de zaak, maar gelukkig zijn de regels vrij flexibel. De eerste vijf weken zaten we helemaal vol. De klanten zijn ook niet bang om te komen. Het loopt weer lekker!”, blikt Leon terug.
 
“We zien de toekomst rooskleurig tegemoet”
Leon en Zoë vinden het erg leuk om samen dit bedrijf te runnen. “We zijn echt gelijkwaardig binnen het bedrijf, nemen samen beslissingen. We sluiten op elkaar aan, vinden dezelfde dingen leuk. We hebben beide nog geen moment spijt gehad en zien de toekomst van Sick Puppy Barber Parlour rooskleurig tegemoet. In principe willen we gewoon deze setting houden, met z’n tweeën. Maar dat is ook afhankelijk van eventuele groei”, zegt Leon er meteen bij. “Als mensen te lang moeten wachten, dan moeten we er opnieuw naar kijken, maar zover is het nog niet. Als we er maar een normale boterham aan overhouden”, aldus Leon. Zoë gaat binnenkort een opleiding voor gevorderden doen bij Schorem. “We hebben nog steeds veel contact met Rotterdam en willen dat graag onderhouden. We zien hen als een klankbord. En daarnaast dragen zij bij aan een stukje promotie door af en toe onze posts op social media te delen richting de ruim 1 miljoen volgers die zij hebben. Hoe gaaf!”
 
“Een bedrijfsnaam: een lastige keuze”
Waarom deze bedrijfsnaam? Natuurlijk hebben we die vraag gesteld. “We vonden een naam een lastige keuze. ‘Sick puppy’ is een Engelse uitdrukking voor een beetje gekke mensen. En het kwam steeds terug in een nummer dat ik veel luister. Het bleef zo hangen, dat ik dacht: dit wordt het!”, aldus Leon.

Starterstip van Leon en Zoë
“Wees realistisch in de doelen die je stelt, maar laat je ook niet teveel afschrikken. Het starten van een bedrijf is een keuze. En die keuze maak je of niet. Daar horen ook risico’s bij”, wil Leon meegeven. “Als je een passie hebt, ga er dan voor. Maar bereid je wel goed voor, doe onderzoek. Ik vind het geweldig dat ik door ons bedrijf kan zijn wie ik wil zijn!”, besluit Zoë.