Administratie en Belastingen

Handige tool: Handboek ondernemen Belastingdienst

Informatie over belastingen, bijdragen en socialeverzekeringspremies.

Het Handboek

Administratie opzetten en bijhouden

Het is belangrijk om direct bij de start van uw bedrijf een goede administratie op te zetten en bij te houden, bij voorkeur digitaal. Een goede  administratie geeft u continu inzicht in de financiële positie van uw onderneming. Stijgen uw inkomsten of juist uw uitgaven? En welke klanten hebben nog niet betaald? Uw administratie is een stuurmiddel voor uw onderneming. Daarnaast bent u wettelijk verplicht een administratie bij te houden en deze te bewaren.

U kunt uw financiële administratie zelf doen. Of kies voor het uitbesteden van uw administratie aan een boekhouder of accountant. Een goede boekhouder of accountant betaalt zich vaak terug. Deze financiële specialisten richten uw boekhouding optimaal in, staan u bij met advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen.

Lees meer over het opzetten van uw administratie

Wanneer bent u ondernemer?

Als u voldoet aan de eisen van de Kamer van Koophandel (KVK) kunt u zich laten inschrijven als ondernemer. Daarna beoordeelt de Belastingdienst of u ook ondernemer bent voor de btw en inkomstenbelasting. Lees waar KVK en Belastingdienst op letten en wat dit voor u betekent.

Wanneer bent u ondernemer voor KVK?

KVK gebruikt 3 criteria om te bepalen of u ondernemer bent:

  • U levert producten of diensten. Of u bereidt zich hierop voor. U bent bijvoorbeeld al begonnen met het inkopen van producten. 
  • U verdient er geld aan. U vraagt er dus meer geld voor dan het u gekost heeft om te maken.
  • U doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie. 

Voldoet u aan deze voorwaarden? Dan kunt u zich inschrijven bij KVK. Twijfelt u? Of voldoet u niet aan alle voorwaarden? Beantwoord dan deze 4 vragen om te zien of u zich kunt inschrijven als ondernemer:

  1. Investeert u geld en/of tijd in de start of groei van uw bedrijf?
  2. Werkt u regelmatig in uw eigen bedrijf en gaat het niet om een eenmalige klus?
  3. Gaat u voor meer dan één opdrachtgever werken? Als u voor één opdrachtgever werkt, lijkt het erop dat u in loondienst bent. U loopt dan risico op schijnzelfstandigheid
  4. Bepaalt u zelf wanneer en hoe u uw werk doet? Ook als een opdrachtgever u inhuurt?

Hoe weet u wie uw opdrachtgever is?

Een opdrachtgever is het bedrijf waarvoor u werkt als ondernemer. En bijvoorbeeld uw facturen naartoe stuurt. Soms is het niet helemaal duidelijk wie precies uw opdrachtgever is. Bijvoorbeeld als u zzp’er bent en gaat werken via een intermediair. Zoals een platform of detacheringsbureau. Dan is de intermediair óf het bedrijf waar u uw werk doet uw opdrachtgever:

  • Bemiddelt de intermediair alleen tussen u en een bedrijf? Dan is het bedrijf waar u gaat werken uw opdrachtgever. Met de intermediair sluit u een overeenkomst voor bemiddeling.
  • Gaat u voor de intermediair bij een bedrijf werken? Dan is de intermediair uw opdrachtgever. U en de intermediair tekenen hiervoor een overeenkomst voor tussenkomst.

Wanneer bent u ondernemer voor de btw?

Heeft u uw onderneming ingeschreven bij KVK? KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst beoordeelt dan of u ondernemer bent voor de btw (omzetbelasting). Daarbij letten zij op deze voorwaarden:

  • Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?
  • Heeft u regelmatig inkomsten?
  • Heeft u inkomsten naast uw werk in vaste dienst?
  • Probeert u te verdienen met een recht of met vermogen, zoals spaargeld, beleggingen of een (vakantie)woning?

Bent u ondernemer voor de btw? Dan bent u niet automatisch ook ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat komt doordat de Belastingdienst bij de inkomstenbelasting op meer voorwaarden let dan bij de btw.

Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Heeft u zich ingeschreven als ondernemer bij de KVK? De Belastingdienst ontvangt uw gegevens van KVK. U bent mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting als u producten verkoopt of diensten levert tegen betaling. En als u winst verwacht. 

De Belastingdienst bepaalt of uw inkomen voor de inkomstenbelasting telt als 'winst uit onderneming'. Zo ja, dan bent u ondernemer.

Hierbij let de Belastingdienst bijvoorbeeld op:

  • Zelfstandigheid. Bepaalt u zelf hoe u uw werk doet? Stelt u zelf uw prijzen vast? Gebruikt u eigen materialen, gereedschappen of apparatuur?
  • Ondernemersrisico. Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw bedrijf? Loopt u financieel risico als u uw werk niet goed doet?
  • Continuïteit. Stopt u tijd en geld in het werven van nieuwe klanten? Beschikt u over genoeg geld om het bedrijf een tijd te laten draaien?
  • Omvang van uw bedrijf. Werkt u voor verschillende opdrachtgevers? Wat is de gemiddelde jaaromzet?

OndernemersCheck voor de inkomstenbelasting

Of u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, hangt dus af van uw situatie. Doe de OndernemersCheck van de Belastingdienst. Of overleg bij twijfel met een fiscaal dienstverlener of met de Belastingdienst.

Check aftrekposten en speciale regelingen

Als ondernemer voor de inkomstenbelasting mag u aftrekposten en speciale regelingen gebruiken. Daardoor wordt uw winst lager en betaalt u minder belasting. 

Zzp'er? Voorkom schijnzelfstandigheid

Als u zich inschrijft als zelfstandig ondernemer moet u ook letten op de regels voor zelfstandigheid. U moet er samen met een opdrachtgever voor zorgen dat uw samenwerking niet eigenlijk in loondienst is. Dat wordt schijnzelfstandigheid genoemd. Bekijk hoe u schijnzelfstandigheid voorkomt.

Aangifte inkomstenbelasting doen

U doet aangifte inkomstenbelasting over een vorig jaar. Lees hier of u aangifte moet doen. En wanneer en hoe u dat doet.

U heeft een aangiftebrief gekregen

U moet aangifte inkomstenbelasting doen. Belastingaangifte is verplicht. De aangiftebrief ontvangt u in februari in uw brievenbus, op Mijn Belastingdienst en in de Berichtenbox op MijnOverheid.

Als u geen aangiftebrief heeft gekregen

U moet toch belastingaangifte doen als u € 52 of meer belasting moet betalen. Of als u € 17 of meer terug krijgt. Bijvoorbeeld omdat u aftrekposten heeft. U hoeft geen aangifte te doen als u minder dan € 17 terugkrijgt, want dat betaalt de Belastingdienst niet uit.

Online belastingaangifte doen

Doe zelf online aangifte op MijnBelastingdienst. In die online omgeving kunt u direct uw aangifte inkomstenbelasting invullen. U heeft uw DigiD nodig om aangifte te doen.

Machtiging aangifte inkomstenbelasting

U kunt ook iemand anders uw belastingaangifte laten doen (machtigen). U regelt een machtiging voor de aangifte inkomstenbelasting op Belastingdienst.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Wanneer belastingaangifte doen?

U kunt vanaf 1 maart aangifte inkomstenbelasting doen. Uw aangifte moet vóór de datum die in uw aangiftebrief staat binnen zijn bij de Belastingdienst. Meestal is dat 1 mei. Als dat niet lukt, moet u vóór 1 mei uitstel aanvragen. Behalve als u in het buitenland woont. Dan moet uw aangifte of verzoek om uitstel voor 1 juli bij de Belastingdienst binnen zijn.

Rente inkomstenbelasting

Doet u uw aangifte na de voor u geldende aangiftedatum? Of wijkt de Belastingdienst af van uw aangifte? Dan betaalt u soms rente over de inkomstenbelasting die u moet betalen. Ook kunt u een boete krijgen

Belastingaangifte wijzigen

Wilt u uw aangifte inkomstenbelasting nog veranderen? Dat kan tot 5 jaar na het jaar van de aanslag. Bekijk wanneer u de aangifte kunt wijzigen en hoe u dat doet.

Hoeveel inkomstenbelasting moet u betalen?

Hoeveel inkomstenbelasting u moet betalen hangt af van uw:

  • winst en andere inkomsten
  • vermogen
  • aftrekbare kosten
  • schulden

Er zijn verschillende belastingtarieven en belastingschijven. Wilt u weten hoeveel u moet betalen? Vul de aangifte in op MijnBelastingdienst. Dan ziet u meteen wat u moet betalen of terugkrijgt. Hiervoor hoeft u de gegevens nog niet direct in te sturen.

Bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

In de aangifte krijgt u de vraag of u het afgelopen jaar ondernemer was voor de inkomstenbelasting. Twijfelt u daarover? Doe dan de OndernemersCheck op Belastingdienst.nl. Als ondernemer heeft u recht op aftrekposten en investeringsaftrek

Heeft u inkomsten uit overig werk?

Verdient u af en toe extra geld? Bijvoorbeeld omdat u tegen betaling een gastcollege geeft of spullen via internet verkoopt. Maar bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? U moet deze inkomsten meestal wel doorgeven aan de Belastingdienst. Dat doet u in uw aangifte inkomstenbelasting, onder 'inkomsten uit overig werk'.
Lees meer over inkomsten uit overig werk en de uitzonderingen op Belastingdienst.nl.

Gebruik de aangiftecheck

Bereid u voor met de aangiftecheck voor ondernemers. Zo weet u welke aftrekmogelijkheden er zijn en waar u op moet letten. U vult uw aangifte nog sneller in als u alles bij de hand heeft. Bekijk welke cijfers u nodig heeft voor uw aangifte inkomstenbelasting.

Btw-aangifte doen

Iedere ondernemer moet online btw-aangifte doen, op enkele uitzonderingen na. In de btw-aangifte geeft u de omzetbelasting op die u uw klanten in rekening heeft gebracht. De btw die uw leveranciers aan u hebben berekend (de voorbelasting), trekt u af. Doe op tijd btw-aangifte en betaal op tijd. Zo voorkomt u een naheffing.

De 1e keer btw-aangifte doen

Als u uw onderneming inschrijft in het Handelsregister van KVK, geeft KVK uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. De Belastingdienst beoordeelt of u ondernemer bent voor de btw. U krijgt uw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer (btw-id) dan vanzelf toegestuurd.

Verder krijgt u van de Belastingdienst een brief waarin staat hoe en wanneer u btw-aangifte moet doen. Meestal moet u online btw-aangifte doen. Soms moet u de 1e btw-aangifte op papier doen.

Kunt u uw onderneming niet inschrijven bij KVK?

Bijvoorbeeld omdat KVK u niet als ondernemer ziet. Dan moet u zich in sommige gevallen zelf aanmelden bij de Belastingdienst. Dit doet u met het formulier Opgaaf startende onderneming.

Online aangifte doen

U doet online btw-aangifte. Dat kan op de volgende manieren:

U kunt de btw-aangifte ook door iemand anders laten doen.

Aangifte doen per maand, per kwartaal of per jaar

De Belastingdienst laat u weten over welke periode (tijdvak) u btw-aangifte moet doen. Per maand, per kwartaal of per jaar. Meestal doet u de btw-aangifte per kwartaal. Als u per maand of per jaar aangifte wilt doen, kan dat onder voorwaarden.

Zorg dat u op tijd aangifte doet en betaalt

U moet zelf de uiterste aangifte- en betaaldatums in de gaten houden. 

Als u niet of niet op tijd aangifte doet of betaalt, kunt u een naheffingsaanslag krijgen. Lees meer over naheffingsaanslagen voor de btw en wat u moet doen op Belastingdienst.nl.

Doe nihilaangifte als u (tijdelijk) geen omzet heeft 

U moet altijd btw-aangifte doen. Ook als u in een periode geen omzet had. Of als u geen btw heeft ontvangen of betaald. Dat heet een nihilaangifte of 0-aangifte

Uw btw-aangifte invullen

In de btw-aangifte geeft u de btw op die u in rekening heeft gebracht bij uw klanten. En de btw die u aan uw leveranciers heeft betaald. Heeft een andere ondernemer btw naar u verlegd? Ook dat geeft u op in de aangifte. Het bedrag dat u moet betalen of terugkrijgt, berekent u zelf in uw aangifte. U krijgt van uw btw-aangifte geen belastingaanslag.

Misschien geen btw betalen met de kleineondernemersregeling

Is uw omzet per kalenderjaar maximaal € 20.000? Dan kunt u misschien meedoen met de kleineondernemersregeling (KOR). U berekent dan geen btw aan uw klanten en u draagt ook geen btw af aan de Belastingdienst. Daar staat tegenover dat u de btw over zakelijke kosten en investeringen niet kunt aftrekken. Op een paar uitzonderingen na, hoeft u geen btw-aangifte meer te doen.

Check of u onder btw-regelingen of -vrijstellingen valt

Soms gelden gelden er bijzondere regels voor het berekenen van btw. Bijvoorbeeld als u tweedehands spullen of reizen verkoopt. Of als u diensten verricht in de zorg of het onderwijs. Controleer daarom of u onder bijzondere regelingen, lagere btw-tarieven of vrijstellingen valt op Belastingdienst.nl.

Btw-aangifte bij internationale handel

Levert u diensten in het buitenland? Of neemt u diensten af uit het buitenland? Gebruik dan het hulpmiddel Diensten in en uit het buitenland van de Belastingdienst. Hiermee ziet u wie de btw over deze diensten moet aangeven: u of uw leverancier. En in welk land dit moet. Voor goederen gebruikt u het hulpmiddel Goederen leveren naar het buitenland.

Fouten herstellen (suppletie)

Heeft u een fout gemaakt in uw btw-aangifte? Dan herstelt u dit met het formulier Suppletie Omzetbelasting.

Krijgt u in totaal € 1.000 of minder terug? Of moet u in totaal € 1.000 of minder bijbetalen? Dan mag u dit verwerken in uw volgende aangifte.

Aangifte vennootschapsbelasting (vpb) doen

Een bv of nv moet jaarlijks aangifte vennootschapsbelasting (vpb) doen. Dat doet u na afloop van het boekjaar van uw onderneming. Ook een stichting of vereniging moet soms aangifte vennootschapsbelasting doen.

Controleer uw voorlopige aanslag

Aan het begin van het boekjaar ontvangt u een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting van de Belastingdienst. Het bedrag van deze aanslag is berekend op basis van gegevens van vorige jaren. Controleer uw voorlopige aanslag. Verwacht u een hogere of lagere belastbare winst dan op uw aanslag staat? Vraag dan een wijziging van uw voorlopige aanslag aan. Zo voorkomt u dat u later (veel) moet bijbetalen. Of pas heel laat een teruggaaf krijgt. Ook als u het niet eens bent met uw voorlopige aanslag vraagt u een wijziging aan. U kunt geen bezwaar maken tegen de voorlopige aanslag. Tegen de definitieve aanslag kunt u wel bezwaar maken.

Doe aangifte vennootschapsbelasting

Is uw boekjaar gelijk aan het kalenderjaar? Dan moet u aangifte doen voor 1 juni van het volgende kalenderjaar. Voor gebroken en korte boekjaren gelden andere regels.

Ook als u geen voorlopige aanslag heeft ontvangen, moet u aangifte doen. Als u niet op tijd aangifte doet, kunt u een boete krijgen van de Belastingdienst.

U kunt op de volgende manieren aangifte doen:

Uitstel aanvragen

U vraagt uitstel aan op belastingdienst.nl. Hier kunt u kiezen om het uitstel online aan te vragen (inloggen) of met een formulier (pdf). Het formulier vult u eerst in op uw computer en stuurt het vervolgens per post naar uw belastingkantoor.

U krijgt binnen 3 weken een reactie van de Belastingdienst.

De standaardperiode van uitstel is 5 maanden. Wilt u langer uitstel? Schrijf dan op het formulier waarom u dat wilt.

Bezwaar maken tegen de definitieve aanslag

Bent u het niet eens met een definitieve aanslag of een navorderingsaanslag vennootschapsbelasting? Maak dan bezwaar.

Bekijk de vpb-tarieven

De vpb-tarieven voor 2023 zijn 19% en 25,8%. De tarieven blijven hetzelfde voor 2024. Bekijk de tarieven voor de vennootschapsbelasting.

Belastingvoordeel door aftrekposten

Maak gebruik van aftrekposten en investeringsaftrek. U trekt dan een bedrag van de belastbare winst af. Hierdoor betaalt u minder belasting. Voorbeelden van aftrekposten zijn investeringsaftrek, zoals de KIA, EIA en MIA.

Schijnzelfstandigheid voorkomen

Wordt u ingehuurd als zzp’er? Of wilt u als opdrachtgever een zzp’er inhuren? U moet samen beoordelen of een opdracht door een zelfstandige mag worden uitgevoerd of niet. Vanaf 2025 gaat de Belastingdienst hier strenger op controleren. Lees hoe u schijnzelfstandigheid kunt voorkomen.

Wat is schijnzelfstandigheid?

Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand een opdracht doet als zelfstandig ondernemer (zzp’er), maar volgens de regels eigenlijk in loondienst is. Bijvoorbeeld omdat de zelfstandige niet zelf kan bepalen wanneer en hoe het werk gedaan wordt. Dit wordt ook wel verkapt dienstverband genoemd. De opdrachtgever is dan eigenlijk werkgever, maar betaalt niet de belastingen die horen bij loondienst. Opdrachtgevers en opdrachtnemers zijn volgens de Wet DBA samen verantwoordelijk om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

Handhaving op schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 handhaaft de Belastingdienst volledig op schijnzelfstandigheid. Huurt u een zzp’er in? Maar is deze zzp’er eigenlijk in verkapt dienstverband? Dan kunt u een naheffing krijgen. Maar niet verder terug dan 1 januari 2025. Vanaf 2026 kunt u ook een boete krijgen. U moet samen kunnen laten zien dat uw samenwerking geen loondienst is.

Wilt u weten wat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Belastingdienst zeggen over de veranderingen die eraan komen en wat dit voor u betekent? Kijk of luister dan naar het webinar 'Voorkomen van Schijnzelfstandigheid' voor zelfstandigen en voor opdrachtgevers

Check samen of er sprake is van loondienst

Om te weten wat de juiste contractvorm is voor een opdracht, moet u letten op hoe er in de praktijk gewerkt wordt. Gebruik de keuzehulp van SZW om in te schatten wat het juiste contract is voor de opdracht. 
Ga naar de keuzehulpWilt u een zzp'er inhuren, maar twijfelt u of het gaat om loondienst? Dan kunt u ook de Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie gebruiken voor een uitgebreidere analyse.

Wilt u meer weten over hoe de Belastingdienst dit toetst? Lees dan de Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties

Geen nieuwe modelovereenkomsten meer

De Belastingdienst beoordeelt geen nieuwe modelovereenkomsten meer. In een modelovereenkomst staan afspraken over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers.

Werkt u al met een goedgekeurde, lopende modelovereenkomst? U mag die blijven gebruiken tot de einddatum van deze modelovereenkomst. De Belastingdienst respecteert lopende modelovereenkomsten tot maximaal eind 2029. Dat betekent dat als u ermee werkt, u geen naheffing krijgt. De overeenkomst geeft alleen zekerheid als deze naar waarheid is opgesteld. Dus als de opdrachtgever en opdrachtnemer in de praktijk zo werken als afgesproken.

Bemiddeling, uitzenden, payrolling, tussenkomst of directe inhuur

Zijn er meer dan 2 partijen betrokken bij het tot stand komen en/of het uitvoeren van de opdracht? Ook dan moet u de arbeidsrelatie beoordelen.

Auto van de zaak

Heeft u of koopt u een auto van de zaak? Dat heeft gevolgen voor de inkomstenbelasting en de btw. Wanneer u uw zakelijke auto privé gebruikt, krijgt u te maken met bijtelling.

Auto van de zaak en inkomstenbelasting

Wilt u vaststellen of uw auto voor de inkomstenbelasting een auto van de zaak is, of een privéauto? Bekijk hoeveel u zakelijk rijdt en hoeveel privé. U mag zelf weten hoe u deze zakelijke en privékilometers berekent.

Rijdt u voor 90% of meer zakelijk in uw auto? Dan heeft u voor de inkomstenbelasting verplicht een auto van de zaak. Dit geldt ook andersom. Rijdt u voor 90% of meer privé in uw auto? Dan hoort uw auto bij uw privévermogen.

U heeft ook een zakelijke auto als:

  • u meer zakelijke kilometers rijdt dan privékilometers, en
  • u niet meer dan 500 kilometer per jaar privé met de auto rijdt

In andere gevallen mag u zelf kiezen of u uw auto voor de inkomstenbelasting bij uw ondernemersvermogen of bij uw privévermogen telt.

U kunt met een privéauto ook zakelijk rijden. Maar er gelden dan wel andere regels voor de inkomstenbelasting.

Bijtelling auto van de zaak bij privégebruik

Gebruikt u de auto van de zaak voor meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan moet u hiervoor bijtelling betalen. Hoeveel bijtelling u betaalt, hangt af van de waarde van uw auto en de CO2-uitstoot. Bekijk een voorbeeldberekening op Belastingdienst.nl.

De Belastingdienst berekent de bijtelling automatisch in uw aangifte inkomstenbelasting. De bijtelling is een percentage van de catalogusprijs van uw auto. Dat percentage hangt af van de datum van toelating van uw auto. U kunt de catalogusprijs van uw auto opzoeken via de kentekencheck van RDW.

Geen bijtelling betalen

U hoeft geen bijtelling te betalen als u niet meer dan 500 privékilometers per jaar heeft gereden. U mag zelf weten hoe u dit aan de Belastingdienst laat zien. Bijvoorbeeld met een rittenregistratie. Zoals RitRegistratieSystemen of een eigen systeem.

Voor bestelauto’s van de zaak bestaat de vereenvoudigde rittenregistratie. Dan kunnen werknemers makkelijker bijhouden wanneer de bestelauto zakelijk en privé is gebruikt.

Bijtelling elektrische auto

Rijdt u een volledig elektrische auto, waterstofauto of zonnecelauto? Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lagere bijtelling. Lees meer over de financiële voordelen van zakelijk elektrisch rijden.

Zet de waarde van uw auto op uw zakelijke balans

Zet u de prijs van uw zakelijke auto op de balans van uw bedrijf. Daarna mag u de gemaakte autokosten én de jaarlijkse afschrijving aftrekken. Het bedrag dat jaarlijks op de balans staat, heet de boekwaarde. Zorg er wel voor dat de auto op uw naam staat. En let erop dat er andere regels gelden voor als u uw privéauto zakelijk gebruikt.

Trek uw autokosten af van uw omzet

U kunt alle autokosten aftrekken van uw omzet.

Bijvoorbeeld voor:

Auto van de zaak en de btw

U kiest zelf of u uw auto voor de btw zakelijk of privé houdt. Voor die keuze maakt het niet uit of voor de inkomstenbelasting uw auto van de zaak of privé is. Zet uw keuze voor de btw duidelijk in uw administratie.

Voor een auto van de zaak kunt u de btw over de aanschaf, het onderhoud en gebruik aftrekken (als voorbelasting). Let op, dit kan alleen voor de kilometers die u heeft gereden voor omzet die met btw is belast.

Btw betalen voor privégebruik zakelijke auto

Gebruikt u uw auto van de zaak ook privé? Over de privékilometers betaalt u achteraf wel btw. Ook woon-werkverkeer is voor de btw privé. De btw die u moet betalen voor de privékilometers geeft u in de laatste btw-aangifte van het boekjaar aan, in de rubriek privégebruik. 

Er zijn 3 manieren waarop u kunt berekenen hoeveel uw privégebruik was:

  1. U kunt ervoor kiezen om uw ritten goed bij te houden in een complete rittenregistratie. Dan weet u precies hoeveel kilometers u privé heeft gereden.
  2. Houdt u geen complete rittenregistratie bij? U kunt de zakelijke en privékilometers ook laten zien met andere informatie uit uw administratie.
  3. Houdt u in uw administratie niets bij over privégebruik? Dan kunt u de btw die u moet betalen voor uw privégebruik berekenen met een standaardpercentage van de catalogusprijs van uw auto.

Om deze berekeningen makkelijker te maken, kunt u de rekenhulp btw en de auto van de Belastingdienst gebruiken.

Zet u uw privéauto over op de zaak? Dan bent u eigenlijk klant en verkoper tegelijk. U mag deze aanschaf dan ook niet alsnog aftrekken.

Zakelijke auto leasen

Wilt u een auto leasen voor uw bedrijf? Dan kunt u aan deze leasevormen denken:

Uw privéauto zakelijk gebruiken

Gebruikt u uw privéauto voor uw bedrijf? Dan mag u € 0,23 per zakelijke kilometer aftrekken van uw winst. En u mag de btw over onderhoud en gebruik aftrekken voor uw zakelijke kilometers.

Auto van de zaak of privéauto?

Het is belangrijk om te weten of u een privéauto of een auto van de zaak heeft. Er gelden namelijk verschillende regels voor uw inkomstenbelasting en de btw.

U bekijkt voor de inkomstenbelasting of uw auto bij uw privévermogen hoort, of niet. Dit doet u ook voor de btw. Deze uitkomsten staan los van elkaar.

Privéauto en de inkomstenbelasting

Wilt u weten of uw auto voor de inkomstenbelasting een privéauto is, of een auto van de zaak? Bekijk daarvoor u hoeveel u privé rijdt en hoeveel zakelijk. U mag zelf weten hoe u deze zakelijke en privékilometers berekent. 

Rijdt u voor 90% of meer privé in uw auto? Dan hoort uw auto voor de inkomstenbelasting verplicht bij uw privévermogen. Dit geldt ook andersom. Rijdt u voor 90% of meer zakelijk in uw privéauto? Dan heeft u een auto van de zaak.

U heeft ook een zakelijke auto als:

  • u meer zakelijke kilometers rijdt dan privékilometers, en 
  • u niet meer dan 500 kilometer per jaar privé met uw auto rijdt

In andere gevallen mag u zelf kiezen of u uw auto voor de inkomstenbelasting bij uw privévermogen telt of bij uw ondernemersvermogen.

Vergoeding voor de zakelijke kilometers

Houdt u uw auto privé voor de inkomstenbelasting? Dan trekt u geen autokosten af van uw winst. Wel kunt u voor de inkomstenbelasting € 0,23 per zakelijk gereden kilometer aftrekken van uw winst. Voor het jaar 2023 was dit € 0,21 per kilometer. Woon-werkverkeer is voor de inkomstenbelasting zakelijk.

Privéauto en de btw

U kiest of uw auto voor de btw bij uw privévermogen hoort of niet. Hoort de auto niet bij het zakelijke vermogen? Dan is de auto in elk geval privé.

Btw over onderhoud en gebruik aftrekbaar

U mag de btw over het onderhoud en het gebruik van de auto aftrekken voor uw zakelijke kilometers. Het moet wel gaan om omzet die met btw is belast.

U mag geen btw aftrekken over:

  • zakelijke kilometers voor vrijgestelde omzet
  • privégebruik, zoals woon-werkverkeer

Bereken zakelijke kilometers

U kunt op 3 manieren uw zakelijke gebruik voor de btw berekenen: 

  1. Uw ritten bijhouden in een complete rittenregistratie. Zo weet u precies wat de verhouding is tussen zakelijk en privégebruik.
  2. Houdt u geen complete rittenregistratie bij? U kunt de zakelijke en privékilometers ook laten zien met andere gegevens uit uw administratie. Zoals voor welke zakelijke doelen de auto gebruikt wordt. En wat de functie is van de persoon die de auto gebruikt.
  3. Houdt u niets bij over het zakelijke gebruik? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. En past u een keer per jaar de afgetrokken btw aan voor uw privégebruik. Dit doet u in de laatste btw-aangifte van het jaar. U gebruikt daarvoor een vast percentage, 1,5% van de cataloguswaarde van de auto (inclusief btw en bpm). Dit vult u in in rubriek 1d 'Privégebruik', in de rechterkolom. In de linkerkolom vult u '0' in.