U wilt dat klanten voor úw bedrijf kiezen. Hoe gaat u dat voor elkaar krijgen? Hier vindt u allerlei informatie over markt en marketing.
Video 'Succesvol van start - Markt en marketing'
met de belangrijkste info over markt en marketing
Marktonderzoek doen
U heeft een goed idee, maar weet niet of er wel genoeg interesse is voor uw dienst of product. Om zekerheid te krijgen, is het verstandig om voordat u daadwerkelijk van start gaat een marktonderzoek uit te voeren.
Met een marktonderzoek brengt u de markt in kaart. U onderzoekt wie uw klanten zijn, wat ze willen en waar u ze vindt. Ook is het interessant om te kijken hoe anderen in uw branche het doen. Hoe kunt u zich onderscheiden van de concurrentie? Uit een marktonderzoek blijkt hoe u klanten naar uw bedrijf kunt trekken. Het is de basis voor uw marketing.
Lees meer over marktonderzoek doen
Om inzicht te krijgen in waar uw klanten zitten en wat de concurrentie is in een bepaald gebied, is de Locatiescan een handige tool.
Ga naar de Locatiescan
Klanten vinden
Uw bedrijf is van start en u wilt graag beginnen. Maar de telefoon blijft stil en uw mailbox leeg. Hoe vindt u klanten? Als net gestarte ondernemer bent u nog niet bekend. Niet iedereen is gevestigd in een drukke winkelstraat of staat meteen bovenaan in Google. Wacht niet tot de mond-tot-mondreclame potentiële klanten bereikt, maar onderneem zelf actie.
Zorg voor een duidelijke focus en weet wie uw doelgroep is. Hoe duidelijker u aangeeft wat u doet en welk probleem u daarmee oplost, hoe groter de kans dat een klant interesse toont.
Lees meer over het vinden van klanten
Pitchen
Een elevator pitch (marketing boodschap) is een krachtige korte presentatie waarin u vertelt over uw persoonlijke waarden, talenten, passie, ervaringen en wat u te bieden heeft. Bij een goede elevator pitch weten mensen precies wanneer en waarvoor ze u moeten bellen.
Netwerken gaat veel makkelijker als u kunt uitleggen (en de ander begrijpt) wat u doet (en waarom) en wat u kunt betekenen voor diegene.
Wat vertelt u in een pitch?
- Waarom doet u wat u doet? (Why: Golden Circle – Simon Sinek)
- Waar staat u voor?
- Wat maakt u uniek en onderscheidend?
- Waarom moet de klant voor u kiezen?
- Wie is uw doelgroep?
- Welk probleem, frustratie of behoefte heeft uw klant?
- Welke specifieke oplossing(en) kunt u daarvoor bieden?
- Wat levert dit de klant op, wat wint (resultaat) hij/zij hiermee?
- Wat wilt u graag dat uw toehoorders doen na het horen van uw pitch (call to action; bijv. contact opnemen)?
Pitch met PASSIE
P = Persoon(lijk) / Pro-actief
A = Aandacht / Actiegericht
S = Smile
S = Snelheid
I = Inleving / Interesse
E = Enthousiasme / Einddoel
Wat is nog meer belangrijk?
- De 1e indruk / uitstraling
- Hoe u eruit ziet (non-verbaal)
- Hoe u praat (vocaal)
- Wat u zegt (verbaal)
- Maak oogcontact
- Neem mensen mee in uw verhaal
- Zorg voor een sterk begin en eindig ook krachtig (verrassend)
Het is vooral een kwestie van veel oefenen, uitproberen, bijstellen en wederom uitproberen. Hoe scherper uw pitch wordt, hoe meer resultaat u zult behalen!
Netwerken
Netwerken kan overal, online en offline. Online kan uw netwerk flink groeien door bijvoorbeeld social media kanalen te gebruiken. Offline kunt u mensen persoonlijk aanspreken op bijvoorbeeld een netwerkborrel.
Netwerken kan u iets concreets opleveren, zoals een nieuwe opdracht. Het effect van netwerken is niet altijd precies te benoemen. Belangrijk is dat mensen in uw netwerk weten wat u doet. Iemand die u heeft ontmoet op een netwerkborrel kan u zo bijvoorbeeld maanden later vragen om uw product of dienst.
Vindt u het lastig om te netwerken? Onthoud dan één ding: als u oprecht interesse toont, vragen stelt, aandachtig luistert en vervolgens uw verhaal op uw gesprekspartner afstemt, komt u al heel ver.
Lees meer over netwerken
Netwerken via dit platform
Dit platform biedt ook netwerkmogelijkheden. U kunt als starter een profiel aanmaken en in contact komen met andere starters. Ook vindt u een overzicht van netwerken in uw gemeente.
Ga naar de pagina over netwerken op dit platform.
Bekijk ook de agenda op dit platform voor interessante (netwerk)bijeenkomsten.
Online identiteit
Wat doet een potentiële opdrachtgever voordat hij met u in zee gaat? Hij zoekt eerst even op internet om een indruk van u te krijgen. Onderscheid u van anderen en zorg voor een positieve online indruk. Dit kan het verschil maken.
Lees meer over online identiteit
Social media inrichten
Social media zijn ook zakelijk niet meer weg te denken. En dat is niet voor niets. Het is namelijk een eenvoudige en relatief goedkope manier om snel een groot publiek te bereiken. Niet iedere social media zal geschikt zijn voor uw boodschap. Vraag uzelf daarom altijd af waar uw doelgroep zit en welke resultaten u wilt behalen met social media. Dan weet u welk platform daar het beste bij past voordat u een profiel aan gaat maken op allerlei verschillende social media. Dit is namelijk een tijdrovende klus.
Lees meer over social media
Google heeft een Digitale Werkplaats met video’s over allerlei onderwerpen die te maken hebben met social media, website en digitale vindbaarheid.
Bekijk de video’s hier
Zakelijke website maken
Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden uw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.
Bekijk hier tips voor het maken van een zakelijke website
Google heeft een Digitale Werkplaats met video’s over allerlei onderwerpen die te maken hebben met uw website en digitale vindbaarheid.
Bekijk de video’s hier
Meer bezoekers op uw website
Een website die niet gevonden wordt door uw doelgroep, daar heeft u niets aan. Om zoveel mogelijk bezoekers op uw website te krijgen, wilt u hoog scoren in zoekmachines. Maar hoe komt u hoger met uw bedrijf? Google heeft hiervoor allerlei spelregels en die veranderen zij ook nog eens continu.
Google heeft een Digitale Werkplaats met video’s over allerlei onderwerpen die te maken hebben met uw website en digitale vindbaarheid.
Bekijk de video’s hier