Specifieke startsituaties

Eigen bedrijf starten vanuit huis

Wilt u als zzp'er met uw eenmanszaak of andere rechtsvorm ondernemen vanuit huis? Houd u aan de regels van uw gemeente. Voorkom bijvoorbeeld overlast voor uw buren. Lees ook uw hypotheek- of huurovereenkomst goed door. Daarin staat of u een bedrijf vanuit uw huis mag starten. Soms kunt u kosten voor een bedrijf aan huis van de belasting aftrekken. Controleer ook of u extra verzekeringen moet afsluiten.

Controleer de regels van uw gemeente

Heeft u een vrij beroep? Dan mag u in de meeste gevallen een eigen bedrijf beginnen vanuit huis. Een vrij beroep is bijvoorbeeld: een architect, advocaat, huisarts, kunstenaar of accountant. De voorwaarden voor een bedrijf aan huis verschillen per gemeente. Over het algemeen geldt:

Uw huis moet een woonkarakter houden. Dat betekent in de meeste gemeenten dat:

  • u niet meer dan 1/3 van uw woning gebruikt voor uw bedrijf
  • u met uw bedrijf geen overlast veroorzaakt voor uw buren
  • u geen reclame maakt op uw huis
  • uw bedrijf een kantoorfunctie heeft

Uw plannen moeten passen binnen het omgevingsplan:

  • Past het wel, dan moet u meestal uw bedrijf aan huis melden bij uw gemeente.
  • Past het niet, dan kunt u een ontheffing of aanpassing van het omgevingsplan aanvragen. In sommige gevallen moet u bij uw gemeente een onttrekkingsvergunning aanvragen om uw woning als bedrijfsruimte te gebruiken.

Kijk of u toestemming nodig heeft van uw bank of verhuurder

Bent u eigenaar van de woning en heeft u een hypotheek op de woning? Houd dan rekening met de voorwaarden in de hypotheekovereenkomst. Huurt u de woning? Houd rekening met de voorwaarden in de huurovereenkomst.

Controleer wat de gevolgen zijn voor uw belastingaangiften

Voor de btw-aangifte van uw bedrijf aan huis houdt u rekening met de normale regels en voorwaarden voor btw aftrekken. Voor de inkomstenbelasting moet u rekening houden met nog een aantal regels:

Aangifte inkomstenbelasting

U kunt dezelfde aftrekposten en fiscale regelingen gebruiken als voor ieder ander klein bedrijf. De indeling van uw werkruimte heeft invloed op uw aangifte. Kunt u de woning splitsen in een bedrijfsgedeelte en een woongedeelte? Dan kunt u bijvoorbeeld de kosten van de werkruimte in uw woning aftrekken. Ook is het belangrijk dat u bepaalt of uw werkruimte privébezit of een bedrijfspand is.

Privébezit of bedrijfspand

Start u uw bedrijf in een pand dat uw eigendom is? Geef dan bij de eerste aangifte inkomstenbelasting aan of het gaat om een privépand of een ondernemingspand. Woont u in een woning die onderdeel is van uw ondernemingsvermogen? Dan moet u een bedrag voor het privégebruik bij de winst tellen: het woningforfait. Huurt u voor uw onderneming een pand en woont u daar? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen als privé-onttrekking (het 'woongenot'). Dat bedrag is een percentage van de WOZ-waarde.

Twijfelt u of de werkruimte voldoende ‘zelfstandig’ is? Vraag het uw boekhouder of belastingadviseur. U kunt de situatie ook voorleggen aan de Belastingdienst.

Controleer of u een bedrijfsverzekering moet afsluiten

Uw inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor uw eigen spullen en het huis zelf. Ze vergoeden niet de schade aan bedrijfsmiddelen en werkruimte. U kunt hiervoor aparte bedrijfsverzekeringen afsluiten.

Aantal zelfstandigen met bedrijf aan huis

De grafiek toont het aantal zelfstandigen met een bedrijf aan huis. Het gaat dan om werkzaamheden die in, vanuit of bij de eigen woning worden verricht.

Webinar: starten met een webshop

Webinar Webinar: starten met een webshop

Wat komt er kijken bij het starten van een (internationale) webshop? Host Annemarie Brüning neemt u mee door alle onderwerpen en u krijgt tips en ervaringen van ondernemers en deskundigen. Dit webinar werd uitgezonden tijdens de KVK Online Startersdag op 24 mei 2017.

Wat kunt u verwachten?

  • Informatie over het opzetten en runnen van een webshop
  • Het succesvol in de markt zetten van een webshop
  • Regelgeving bij een webshop
  • Belastingen waar u mee te maken krijgt bij een (internationale) webshop

In de video wordt gesproken over het lage btw-tarief van 6%. Sinds 1 januari 2019 is de btw voor diensten en producten met laag tarief verhoogd naar 9%.

De drempelbedragen verdwijnen, er komt 1 drempelbedrag van € 10.000.

De btw-vrijstelling voor pakketten tot €22 verdwijnt. Bij invoer van goederen naar de EU is de ondernemer wel invoer-btw verschuldigd.

Handige links

Stappenplan webshop beginnen

Stappenplan starten door bedrijfsovername

Starten met een bedrijf overnemen, heeft voordelen ten opzichte van het starten van een nieuw bedrijf. Zo bent u vaak gelijk verzekerd van vaste klanten, naamsbekendheid en een bedrijfspand. Lees in dit stappenplan waar u rekening mee moet houden.

1. Maak een zoekprofiel

Heeft u nog geen bedrijf gevonden? Maak voor uzelf een zoekprofiel. In een zoekprofiel beschrijft u wat voor soort bedrijf u wilt overnemen. Door criteria op te stellen, krijgt u focus. Waar bent u bijvoorbeeld goed in? Welke uitdagingen wilt u aangaan? Welke regio denkt u aan? En hoeveel geld heeft u beschikbaar voor de overname van een bedrijf?

2. Vraag om advies bij bedrijfsovername

Een bedrijf overnemen is een ingewikkeld proces. U moet bijvoorbeeld een verkoopcontract tekenen en de waarde van het bedrijf moet uitgerekend worden. Begeleiding bij de overname van een bedrijf is daarom verstandig. KVK geeft u advies over bedrijfsovername.

3. Zoek naar bedrijfsovername aanbod

Zoek een bedrijf dat bij u past aan de hand van uw zoekprofiel en benader de eigenaren. KVK geeft u tips voor het vinden en kopen van een bedrijf.

4. Vraag het verkoopmemorandum op

Met een verkoopmemorandum krijgt u inzicht in het bedrijf en de waarde ervan. In het verkoopmemorandum leest u onder meer over de geschiedenis van het bedrijf, de organisatiestructuur en de financiële situatie.

5. Geheimhoudingsverklaring tekenen

De verkoper moet u vertrouwelijke informatie geven over zijn bedrijf. Omdat deze informatie alleen voor u bedoeld is, zal hij u vragen een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Zo’n verklaring wordt ook wel een Non Disclosure Agreement (NDA) genoemd.

6. Bereken de waarde van het bedrijf

De waarde van een bedrijf wordt berekend op basis van tastbare bezittingen. Maar ook de meerwaarde heeft invloed op de waarde van een bedrijf. Er zijn verschillende manieren om de waardebepaling te doen. U kunt uitgaan van de balans, de huidige winst of de goodwill. Maar wat de vraagprijs ook is, de uiteindelijke prijs bepaalt u altijd in overleg.

7. Leg afspraken vast in een intentieverklaring

Leg afspraken die u maakt tijdens de onderhandelingen over de bedrijfsovername vast in een intentieverklaring. Houd er rekening mee dat de afspraken in een intentieverklaring bindend zijn. Voor zowel u als de verkoper.

8. Doe boekenonderzoek

U heeft de plicht om goed na te gaan of de informatie die u van de verkoper krijgt, klopt. Een veelgebruikte manier is boekenonderzoek doen (due diligence). Een adviseur of accountant kan u hierbij helpen.

Betekenis due diligence

Bij due diligence wordt onderzoek gedaan in de administratie van een bedrijf. Dit wordt ook wel boekenonderzoek genoemd. Due diligence is een veelgebruikte manier om informatie te controleren. Een ondernemer die een bedrijf overneemt is verplicht om te controleren of informatie over het bedrijf klopt. En de verkoper moet belangrijke informatie delen. Een adviseur kan hierbij helpen.

9. Wat neemt u wel en niet over?

De volgende onderwerpen moet u over praten tijdens de onderhandelingen:

10. Stel een overnamecontract op

Is de koop bijna rond? Dan kunt u samen met de verkoper een overnamecontract opstellen. De intentieverklaring (stap 7) gebruikt u hierbij als basis. In het overnamecontract kunt u bijvoorbeeld een ontbindingsclausule opnemen.

11. Een nieuwe eigenaar, een nieuw KVK-nummer

Bij de verkoop van een eenmanszaak of vof, krijgt de onderneming een nieuw KVK-nummer. Maak hiervoor een afspraak bij KVK om uw nieuwe onderneming in te schrijven in het Handelsregister. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).

12. Uw bedrijfsovername financieren

Als u een bedrijf overneemt, kunt u eigen geld gebruiken. U kunt de bedrijfsovername financiering ook met veel voorkomende mogelijkheden financieren. Zoals achtergestelde lening door de verkoper of huurkoop. Bij deze vormen van financiering blijft de verkoper vaak voor een bepaalde tijd betrokken bij de onderneming. Leg afspraken over financiering van bedrijfsovername goed vast om achteraf problemen te voorkomen.

13. Betaal geen btw over de verkoopprijs

Alle btw-regelingen die voor de onderneming gelden, gaan over op u. Ze zijn dus niet persoonlijk, maar bedrijfsafhankelijk. Daarom mag de verkoper geen btw berekenen over de verkoopprijs. Wel blijft hij zelf aansprakelijk voor eventuele btw-schulden tot de overdracht van de onderneming.

Feiten en cijfers: hoeveel fusies en overnames zijn er?

De grafiek toont het aantal fusies en overnames per kwartaal.

Starten met een sociale impact onderneming

Er zijn veel mensen met goede ideeën om maatschappelijke problemen aan te pakken. Mensen die maatschappelijke impact willen creëren met hun (nog te starten) bedrijf. Wilt u een impact onderneming starten en weten hoe u dit aan moet pakken? Of wilt u sociaal impact ondernemen integreren binnen uw eigen bedrijf? ROZ Ondernemerspunt kan u daarbij helpen.

ROZ biedt advies, een klankbord en trainingen aan sociaal impact ondernemers of mensen die de ambitie hebben om te starten met een impact onderneming. Daarnaast fungeren zij als makelaar en brengen organisaties en (impact) ondernemers rondom dit thema met elkaar in contact. 

Meer info vindt u op www.rozondernemerspunt.nl/impactondernemen. Via deze link kunt u ook contact opnemen met ROZ.

ROZ Social Business Model Canvas
Voor u als sociaal ondernemer is het belangrijk om uw bedrijfsidee uit te werken op papier en uw bedrijfssituatie in kaart te brengen. Het ROZ Social Business Model Canvas is een handzaam model. Hierin is ook ruimte voor het maatschappelijke probleem waarvoor u een oplossing hebt en de maatschappelijke impact die u wilt creëren met uw bedrijf.

Download het ROZ Social Business Model Canvas >>

Parttime ondernemen: bedrijf starten naast een vaste baan

U gaat parttime ondernemen. En begint naast uw vaste baan een bedrijf. Voordat u start moet u afspraken maken met uw werkgever. En u moet uw onderneming inschrijven bij KVK. Lees in dit stappenplan waar u aan moet denken als u een eigen bedrijf start terwijl u in loondienst bent.

1. Check uw contract

Lees uw arbeidsovereenkomst, cao en arbeidsvoorwaarden goed door. Daar kunnen afspraken in staan die gevolgen kunnen hebben voor uw bedrijfsplannen. Bijvoorbeeld dat u geen andere betaalde werkzaamheden mag hebben naast uw baan bij uw werkgever. Controleer ook of u een concurrentiebeding of relatiebeding heeft. Als dit zo is, dan mag u niet concurreren met uw werkgever. Bijvoorbeeld door dezelfde producten te verkopen als uw werkgever. U mag ook geen contact met de klanten van uw werkgever opnemen.

2. Bespreek uw plannen met uw werkgever

U bent niet verplicht om uw ondernemersplannen te bespreken met uw werkgever. Behalve als dit in uw arbeidscontract staat. Bijvoorbeeld dat u geen betaalde klussen (nevenactiviteiten) mag uitvoeren naast uw werk.

Het kan wel verstandig zijn om uw plannen met uw werkgever te bespreken om (juridische) conflicten te voorkomen. Zeker als uw plannen overeenkomsten hebben met de branche, regio of doelgroep van uw werkgever. Leg de afspraken die u samen maakt schriftelijk vast.

3. Bedenk of u minder uren wilt gaan werken

U kunt (schriftelijk) aan uw werkgever vragen of u minder uren mag werken. Vraag dit uiterlijk 2 maanden voor de gewenste ingangsdatum aan. Dit kan alleen als er minstens 10 werknemers bij het bedrijf werken en u minimaal een half jaar in dienst bent.

Werken er minder dan 10 werknemers? Dan heeft uw werkgever mogelijk een eigen regeling. Uw werkgever mag uw verzoek afwijzen. Maar alleen met een goede reden. Als er bijvoorbeeld niemand is die de werkzaamheden kan overnemen. Als uw werkgever uw verzoek weigert, moet u 1 jaar wachten voordat u een nieuw verzoek mag indienen. 

Heeft uw werkgever 1 maand voor de ingangsdatum niet gereageerd op uw verzoek? Dan mag u het aantal aangevraagde uren gaan werken.

4. Schrijf uw onderneming in bij KVK

U moet uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. Kies eerst een rechtsvorm. De rechtsvorm bepaalt uw aansprakelijkheid, welke belastingen u moet betalen en of u belastingvoordelen krijgt. Kies met hulp van de beslistool Welke rechtsvorm past bij u een rechtsvorm die bij uw situatie past.

KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).

5. Betaal inkomstenbelasting

Over uw inkomen bij uw werkgever en winst uit uw bedrijf betaalt u inkomstenbelasting. Controleer of de Belastingdienst u ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als dit zo is, mag u gebruik maken van aftrekposten en fiscale regelingen. Voldoet u niet aan de voorwaarden van de Belastingdienst voor ondernemerschap? Dan moet u aangifte inkomstenbelasting doen als particulier. U geeft uw inkomsten op als ‘inkomsten overig werk.’ U heeft dan geen recht op aftrekposten en fiscale regelen. U moet elk jaar vóór 1 mei belastingaangifte doen.

Check of u recht heeft op ondernemersaftrek, KOR of mkb-winstvrijstelling

Als u een bedrijf start naast uw baan is de kans klein dat u recht heeft op de ondernemersaftrek. Daarvoor moet u namelijk minimaal 1.225 uur per jaar voor uw bedrijf werken. Misschien heeft u wel recht op de mkb-winstvrijstelling. Dit is een aftrekpost op uw winst. Of misschien kunt u meedoen met de kleineondernemersregeling. U betaalt dan minder of helemaal geen btw.

6. Overweeg extra verzekeringen

Als u een bedrijf start, kan het verstandig zijn om verzekeringen af te sluiten. U dekt u hiermee in tegen bedrijfsrisico’s.

Dit zijn enkele belangrijke verzekeringen: 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ondernemers vallen niet onder de Ziektewet. Bij ziekte of arbeidsongeschiktheid krijgt u dus alleen doorbetaald voor de uren die u in loondienst bij uw werkgever werkt. Voor de uren die u voor uw eigen bedrijf werkt, kunt u een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) afsluiten. Er zijn ook alternatieven. Zoals schenkkringen en crowdsurance. U kunt een ziektewetuitkering en arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) afsluiten bij UWV. Meld u binnen 13 weken aan.

U bouwt minder WW-rechten op als u minder uren in loondienst gaat werken. Wordt u werkloos? UWV bepaalt de hoogte van uw WW-uitkering op basis van het loon dat u 12 maanden ontving voordat u werkloos werd.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Opdrachtgevers kunnen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering eisen.
Ontstaat er schade tijdens uw werk? Verzekeraars vragen meestal om een zakelijke verzekering, ook als u parttime onderneemt naast uw baan. Met een particuliere verzekering bent u niet verzekerd tegen zakelijke risico's.
 

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering 

Bij sommige beroepen is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) verplicht. Bijvoorbeeld als u start als financieel adviseur.

7. Pensioen opbouwen

Gaat u minder werken bij uw werkgever? Dan bouwt u minder pensioen op. U moet zelf uw (aanvullende) pensioen regelen.

8. Voorkom schijnzelfstandigheid 

U moet schijnzelfstandigheid voorkomen. Controleer samen met uw opdrachtgever of u een opdracht in loondienst gaat doen of als zelfstandige. 

Webinar: Parttime ondernemen

Heeft u plannen om een bedrijf te beginnen naast uw baan, studie of pensioen? Bekijk het webinar parttime ondernemen. In dit webinar komt u te weten of u zich moet inschrijven bij KVK. Ook krijgt u tips over hoe u de juiste rechtsvorm kiest en met welke belastingregels u te maken krijgt.

Feiten en cijfers

De grafiek laat per kwartaal het aantal werknemers zien dat naast hun vaste baan zzp'er is.

Webinar: bedrijf starten vanuit een WW-uitkering

Webinar Webinar: bedrijf starten vanuit een WW-uitkering

Overweegt u een bedrijf te starten vanuit een WW-uitkering? Annemarie Brüning neemt u stap voor stap mee door alle onderwerpen waarmee u te maken krijgt. Deskundigen van de Kamer van Koophandel, UWV, Belastingdienst én mede-ondernemers geven tips en delen hun ervaringen. Dit webinar werd uitgezonden op 30 november 2017.

Wat komt er aan bod?

  • Informatie over regelingen van UWV, die u verder helpen bij de start
  • Inzicht in ondernemerschap en ondernemerskwaliteiten
  • Uitleg over financiën, belastingen en aftrekposten
  • Do’s and don’ts vanuit de praktijk

Handige links

Bedrijf starten vanuit de Participatiewet

Wilt u vanuit de Participatiewet een eigen bedrijf starten? Vraag uw klantmanager naar de mogelijkheden. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met ROZ. ROZ biedt advies en begeleiding bij de start.

U kunt in de startfase eventueel gebruikmaken van de zogenaamde voorbereidingsperiode vanuit de Bbz-regeling (Besluit bijstandverlening zelfstandigen). In deze periode van maximaal een jaar kunt u werken aan uw ondernemingsplan en de start van uw bedrijf. U houdt uw uitkering tijdens deze periode. Mogelijk kunt u ook een renteloze lening ontvangen voor de kosten die u maakt tijdens de voorbereiding.

Zijn de inkomsten uit uw pas gestarte bedrijf nog niet voldoende om de noodzakelijke kosten te betalen? Of heeft u niet voldoende geld om investeringen te doen die nodig zijn om het bedrijf op te starten? Dan kan het zijn dat u in aanmerking komt voor een inkomensaanvulling of krediet vanuit het Bbz. Daarvoor kunt u terecht bij het ROZ. ROZ voert voor bijna alle Twentse gemeenten de Bbz-regeling uit.

Wilt u een bedrijf starten vanuit de Participatiewet? Neem dan contact op met ROZ om uw individuele situatie te bespreken.

Bekijk ook de video 'Succesvol van start - Starten vanuit een uitkering' >>

Stappenplan bedrijf starten met een beperking of (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid

Heeft u een arbeidsbeperking of bent u (deels) arbeidsongeschikt? En wilt u een bedrijf starten? Dat kan met een uitkering van de Wajong, WIA, WAO, WAZ of Ziektewet. UWV kan u hierbij helpen. Lees wat u moet weten en regelen.

1. Bespreek uw plannen met UWV

Krijgt u een uitkering van UWV? Bespreek uw plannen dan eerst met een arbeidsdeskundige van UWV. Samen bekijkt u wat er mogelijk is. En of een eigen bedrijf iets voor u is. U maakt afspraken over het traject dat u kunt volgen om ondernemer te worden. En over de activiteiten en de voorwaarden. Bijvoorbeeld over het aftrekken van de inkomsten uit uw bedrijf van uw uitkering. 

2. Onderzoek de kansen van uw plan

Onderzoek of uw plan kan slagen. Stem deze onderzoeksperiode af met uw arbeidsdeskundige.

Denk bijvoorbeeld na over:

Een goed hulpmiddel hierbij is het maken van een ondernemingsplan. In dit plan berekent u ook hoeveel geld u nodig heeft om te starten.

3. Bepaal of u wel of niet wilt starten als zelfstandige

Bespreek samen met uw arbeidsdeskundige van UWV het resultaat van uw plan. Beslis of u wel of niet start met een eigen bedrijf. Gaat u starten? Ga dan verder met de volgende stappen. Besluit u dat het toch niets voor u is? Dan verandert er niets. U ontvangt uw Ziektewet-, WAO-, WAZ-, Wajong- of WIA-uitkering. En heeft dezelfde rechten en plichten als vóór de onderzoeksperiode.

4. Check of u financiële hulp kan krijgen

Heeft u geld nodig om te starten? Maar kunt u geen geld lenen via een bank of andere manieren? Dan kan UWV u helpen met een lening. En met vergoedingen voor hulpmiddelen voor uw beperking.

Dit zijn de mogelijkheden:

Starterskrediet

Dit is een lening voor kosten voor hulpmiddelen tot € 44.694. U betaalt hier rente over. U mag er maximaal 10 jaar over doen om het terug te betalen. Lees meer over starterskrediet.

Voorbereidingskrediet

Hiermee kunt u kosten terugvragen die u maakt tijdens uw voorbereiding. Bijvoorbeeld voor het bezoeken van zakelijke evenementen of het zoeken van klanten. Lees meer over voorbereidingskrediet

Vergoedingen

Heeft u bij uw start hulp of hulpmiddelen nodig? Bijvoorbeeld aanpassingen in uw auto of een aangepaste bureaustoel. Dan kunt u een vergoeding of regeling krijgen van UWV. Lees meer over vergoedingen.

5. Schrijf u in bij KVK

Zodra u gaat starten als zelfstandige moet u uw bedrijf inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft vervolgens automatisch uw gegevens door aan de Belastingdienst. U moet namelijk belasting betalen over de inkomsten uit uw bedrijf.

6. Vraag startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid aan

U kunt startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid krijgen. U betaalt dan minder inkomstenbelasting. Voor deze aftrek moet u voldoen aan het verlaagd urencriterium. Dit betekent dat u minstens 800 uur per jaar voor uw bedrijf werkt. U moet deze uren bijhouden voor de Belastingdienst. Het gaat dan om alle uren die u werkt voor uw bedrijf. Dus bijvoorbeeld ook uren voor het zoeken van klanten, boekhouding, studie of overleg met financiers. En u moet ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

7. Geef uw inkomsten door aan UWV en Belastingdienst

Zodra u geld verdient met uw eigen bedrijf heeft dat gevolgen voor uw uitkering. Daarom moet u uw inkomsten doorgeven aan UWV. Heeft u bijvoorbeeld een WIA-uitkering en maakt u winst met uw onderneming? Dan worden deze inkomsten afgetrokken van uw WIA-uitkering. U krijgt dan minder of geen uitkering.

U moet uw inkomsten ook doorgeven aan de Belastingdienst. De opgaven aan UWV en Belastingdienst worden achteraf met elkaar vergeleken. Heeft u teveel uitkering ontvangen? Dan moet u dat terugbetalen aan UWV.

8. Houd u aan de plichten van uw uitkering

Krijgt u als zzp’er of ondernemer nog een uitkering? Dan moet u zich nog steeds aan de plichten houden. UWV bepaalt of u nog recht heeft op een uitkering, de hoogte ervan en hoelang u hier nog recht op heeft. Check de plichten en rechten voor de WAO-, WAZ-, Wajong-, en WIA-uitkeringen. Of check uw plichten bij een Ziektewetuitkering

9. Vraag als het kan een aanvulling op uw inkomen

Verdient u minder dan toen u nog geen eigen bedrijf had? En heeft u volgens het UWV recht op een hoger inkomen? Dan kunt u een extra uitkering krijgen. De uitkering vangt uw lagere inkomsten voor een deel op. Deze uitkering heet inkomenssuppletie.

10. Stoppen met uw bedrijf? Meld het UWV

Is een eigen bedrijf door uw beperking toch niet haalbaar en besluit u te stoppen? Meld dan bij uw arbeidsdeskundige dat u hiervoor voldoende maatregelen heeft genomen.

U heeft bijvoorbeeld:

  • de website van uw bedrijf verwijderd
  • u uitgeschreven bij de KVK en afgemeld als ondernemer bij de Belastingdienst
  • uw bedrijfsverzekering stopgezet

Misschien heeft u dan nog recht op uw oude arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV.

Feiten en cijfers: arbeidsongeschiktheidsuitkeringen

De grafiek toont het totale aantal uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid per jaar. Over de afgelopen 10 jaar is een lichte daling van het aantal uitkeringen zichtbaar.

Bedrijf starten als minderjarige

U kunt een bedrijf starten als u jonger bent dan 18 jaar. Voor grote beslissingen moet u toestemming hebben van uw ouders of voogd. En u moet zich inschrijven bij KVK en belasting betalen. Maakt u winst? Dit kan gevolgen hebben voor de vergoedingen of huurtoeslag die u of uw ouders ontvangen.

Check of u een hobby of bedrijf heeft

Levert u goederen of diensten en maakt u hiermee winst? U maakt bijvoorbeeld websites en vraagt hier geld voor. Dan bent u waarschijnlijk ondernemer en moet u zich inschrijven in het Handelsregister van KVK. Tenzij uw klanten vrienden en familie zijn. En u geen winst maakt. Dan heeft u waarschijnlijk een hobby. 
Lees aan welke 3 voorwaarden (ondernemerscriteria) u moet voldoen om u in te schrijven bij KVK. 

Twijfelt u of u ondernemer bent of niet? Neem dan contact op met het KVK Adviesteam via 088-5852222.

 

Bekijk hier het webinar: Heb ik een hobby of een bedrijf?

 

 

Onder de 18? Vraag toestemming

Bent u jonger dan 18 jaar? Dan bent u minderjarig en mag u sommige dingen alleen doen (handelen) met toestemming van uw ouders of voogd. Bijvoorbeeld een telefoon- of internetabonnement afsluiten of grote aankopen doen voor uw bedrijf. Heeft u een contract of abonnement afgesloten maar krijgt u geen toestemming van uw ouders of voogd? Uw ouders of voogd kunnen uw contracten terugdraaien als ze het er niet mee eens zijn. Dit kan tot 3 jaar geleden.      


Veroorzaakt u schulden of schade? Dan zijn uw ouders verantwoordelijk (aansprakelijk) zolang u nog geen 18 jaar bent.
 

16 of 17 jaar? Vraag handlichting aan

Bent u 16 of 17 jaar en wilt u niet iedere keer dat u iets voor uw bedrijf wil doen toestemming vragen aan uw ouders? Dan kunt u handlichting aanvragen bij de rechtbank. De rechter geeft u dan toestemming om bepaalde beslissingen zelf te nemen. 


U bent dan niet langer handelingsonbekwaam. Dit betekent dat u zelf aansprakelijk bent voor wat u doet en beslist binnen uw bedrijf. De handlichting vervalt automatisch als u 18 jaar wordt en dus meerderjarig bent.  

Handlichting aanvragen kan alleen als u 16 of 17 jaar bent. Dus niet jonger. U heeft hiervoor toestemming nodig van uw ouders of voogd. U kunt niet iemand anders hiervoor vragen. 

Wordt u 18 jaar? Dan mag u alles zelf beslissen en ziet de wet u niet langer als handelingsonbekwaam. Uw ouders hoeven meestal niets te doen. Behalve als ze een volmacht bij KVK hebben getekend en deze willen stoppen. Een volmacht is een bewijs dat iemand anders voor u mag beslissen binnen uw bedrijf of taken mag uitvoeren. Een volmacht intrekken kan online op KVK.nl. Uw ouders ontvangen hier geen automatisch bericht over van KVK.
 

Uw bedrijf inschrijven bij KVK

Ook als minderjarige ondernemer moet u zich inschrijven bij KVK. U heeft een bedrijfsnaam en een rechtsvorm nodig. Een rechtsvorm is een vorm die u kiest voor uw bedrijf. Het bepaalt onder andere de (privé)-aansprakelijkheid voor schulden en belastingverplichtingen. Kies met hulp van de beslistool een rechtsvorm die bij uw situatie past. KVK geeft uw gegevens automatisch door aan de Belastingdienst. U hoeft uw bedrijf niet apart bij de Belastingdienst aan te melden.


KVK vraagt uw ouders of voogd om akkoord als u zich inschrijft in het Handelsregister. Dit kan op verschillende manieren: 

  • Neem uw ouder of voogd mee naar de afspraak bij KVK en laat uw inschrijving door hen ondertekenen.
  • Neem uw handlichting mee naar KVK.
  • Vraag uw ouder of voogd een akkoordverklaring in te vullen, te ondertekenen en neem deze mee naar KVK. 

 

U moet belasting betalen

Als u winst maakt moet u daarover belasting betalen. U moet zelf aangifte inkomstenbelasting doen. 

Daarnaast ontvangt u van de Belastingdienst een aanslag voor de Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dit is een bijdrage die u als ondernemer betaalt voor de zorgverzekering. Dit staat los van de premie aan uw ziektekostenverzekeraar. 

Over de meeste producten en diensten die u verkoopt of levert moet u omzetbelasting (btw) betalen. De Belastingdienst bekijkt of u btw-aangifte moet doen. Als dit zo is, moet u btw in rekening brengen bij uw klanten. Deze btw draagt u daarna af aan de Belastingdienst. Btw die u zelf hebt betaald, mag u daar vanaf trekken. 


Heeft u minder dan € 20.000 omzet per jaar? Misschien kunt u dan  de kleineondernemersregeling (KOR) gebruiken. Waarschijnlijk hoeft u dan geen btw-aangifte te doen.

Na uw inschrijving bij KVK ontvangt u automatisch een omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id) van de Belastingdienst. Gebruik deze bij uw btw-aangifte.

Hoeft u zich niet in te schrijven bij KVK? Dan kan het zijn dat u toch btw-aangifte moet doen.  

 

Gevolgen voor vergoedingen en toeslagen

Uw inkomen kan gevolgen hebben voor de vergoedingen die u of uw ouders ontvangen. Ontvangt u studiefinanciering? Of krijgen uw ouders kinderbijslag of huurtoeslag? Check wat de eventuele gevolgen voor deze bedragen kunnen zijn:

  • Kinderbijslag: wat u verdient heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag. U mag onbeperkt bijverdienen.
  • Studiefinanciering: wat u verdient heeft geen gevolgen voor de studiefinanciering die u ontvangt. U mag onbeperkt bijverdienen. 
  • Huurtoeslag: de eerste € 5.970 van uw inkomen hoeven uw ouders of voogd niet mee te tellen in de berekening voor hun huurtoeslag. Deze vrijstelling geldt tot en met het jaar waarin u 23 wordt. Dit geldt niet als u zelf huurtoeslag ontvangt. Uw ouders moeten uw vermogen bij hun vermogen optellen. 
  • Bijstandsuitkering: de gemeente trekt uw inkomen niet af van de bijstandsuitkering van uw ouders. 
  • Kindgebonden budget: uw inkomen telt niet mee voor de berekening van het kindgebonden budget van uw ouders. Uw vermogen wel.