Concurrentieanalyse

De Concurrentieanalyse helpt je om je concurrentie te begrijpen. Het biedt ondersteuning bij het vinden van je unieke positie in de markt. Met de analyse maak je een inschatting van de sterktes en zwaktes van je concurrenten. Met deze kennis over je concurrenten kun je effectieve strategie├źn kiezen die jouw concurrentievoordeel vergroten.
Tijd
2 uur
Complexiteit
Doelgroep
Starters

Tips voor gebruik

Je kunt de Concurrentieanalyse goed zelf invullen, de tool kan tevens door groep mensen ingezet worden.

Bekijk het voorbeeld van Fleur Flowers om de Concurrentieanalyse beter te begrijpen en om de praktische toepassing van de tool te zien.

Gebruik van de tool

Met de Concurrentieanalyse kun je de sterktes en de zwaktes van je concurrenten beter begrijpen. Volg de stappen hieronder om de Concurrentieanalyse uit te voeren.

Stap 1: beschrijf je doelgroep

Beschrijf in het kort wie je doelgroep is. Wie zijn de klanten die jouw producten of diensten kopen. Maak de beschrijving zo specifiek mogelijk. Als je doelgroep andere bedrijven zijn omschrijf dan de omvang, sector en hun aanbod. Als je klanten bestaan uit consumenten dan kun je hun leeftijd, doelen, geslacht, opleidingsniveau of interesses benoemen.

Stap 2: identificeer je concurrenten

Schrijf in de eerste drie rijen de namen op van maximaal drie concurrenten van je bedrijf. Om je te helpen om deze lijst samen te stellen, denk aan waar je klanten heen gaan als zij jouw product of dienst niet kopen. Wie biedt er dezelfde producten of diensten, of alternatieven? Waar gaan je klanten heen als ze jouw product of dienst niet kunnen kopen?

Stap 3: bepaal de sterktes en zwaktes van je concurrenten

Denk nu als een van je klanten. Waarom zou een klant voor een concurrent kiezen in plaats van jouw bedrijf? Je kunt dit omschrijven door na te denken over het aanbod van je concurrenten. Het zou nog beter zijn wanneer je je concurrenten bezoekt en zelf ervaart wat klanten ervaren. Schrijf drie sterktes op van elke concurrent. Bedenk ook waarom klanten niet naar deze concurrent gaan. Schrijf drie zwaktes op voor elke concurrent.

Stap 4: beschrijf je belangrijkste bevindingen

De laatste stap is het beschrijven van de belangrijkste bevindingen. Als je naar alle sterktes kijkt van je concurrenten, wat valt er dan op? Welke mogelijkheden zie je hierin? Beschrijf ook welke dingen je opvallen als je naar alle zwaktes van je concurrenten kijkt. Wat doen ze minder goed en wat kun je hiervan leren? Hoe voorkom je dezelfde fouten als je concurrenten.