ROZ Ondernemingsplan
Tips voor gebruik
Het ROZ Ondernemingsplan bestaat uit een Word-document voor de eerste drie onderdelen en een Excel-bestand voor het financiële deel.
Gebruik andere tools van het platform om je ondernemingsplan te ondersteunen. Denk aan een SWOT om sterktes en zwaktes van je bedrijf aan te geven of een Marketing Mix om je marketingplan over te brengen.
Gebruik van de tool
Het ROZ Ondernemingsplan bestaat uit vier verschillende onderdelen, namelijk informatie over jou als ondernemer, de organisatorische aspecten van je onderneming, marketing en financiën.
1: Jij als ondernemer
Een ondernemingsplan dwingt je niet alleen na te denken over jouw product of dienst, maar ook naar jezelf als ondernemer. Waarom wil je een bedrijf starten, wat is jouw motivatie? Wat zijn jouw sterke en zwakke kanten, en hoe ga je daar mee om.
2: De onderneming
Hier beschrijf je allereerst jouw bedrijfsidee, wat ga je doen? Wat is jouw product of dienst? Ook komen hier de organisatorische aspecten aan bod, zoals je keuze voor de rechtsvorm, de wettelijke eisen en/of vergunningen die nodig zijn voor jouw bedrijf en de risico's en hoe je je hier tegen gaat verzekeren.
3: Marketing
Een ondernemingsplan is niet compleet zonder marktonderzoek. Hoe ziet jouw markt eruit? Wie is jouw doelgroep? En welke marketingstrategie ga je hanteren om jouw potentiële klant te bereiken? Gebruik hiervoor de marketingmix. Wij gebruiken de versie met de 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel.
Ook beschrijf je hier je concurrenten en jouw onderscheidend vermogen. Waarin ben jij anders?
4: Financiën
In het financiële plan vertaal je alle informatie en aannames uit de andere onderdelen naar geld. Welke middelen heb je nodig om te starten? En hoe ga je dit betalen? Welke kosten moet je maken? Hoeveel ga je verkopen? Wat is dan je omzet en je winst?
Al deze financiële gegevens verzamel je in je financiële plan.