ROZ Ondernemingsplan

Wanneer je een lening nodig hebt om je bedrijf te starten, van een bank of andere financier, dan is een ondernemingsplan verplicht. De financier wil vertrouwen hebben in jouw idee, voordat zij overgaan tot financiering. Maar niet alleen als je financiering nodig hebt, is het zinvol om een plan te schrijven. Een ondernemingsplan schrijf je vooral voor jezelf. Het dwingt je om heel precies na te denken over waarom je dit bedrijf wilt starten en hoe je dit gaat bereiken. Het kan je helpen om nog beter te verwoorden waar jouw product of dienst voor staat. Het ROZ Ondernemingsplan bestaat uit vier verschillende onderdelen, namelijk informatie over jou als ondernemer, de organisatorische aspecten van je onderneming, marketing en financi├źn.
Tijd
Afhankelijk van plan, persoon en onderzoeksfase
Complexiteit
Doelgroep
Starters

Tips voor gebruik

Het ROZ Ondernemingsplan bestaat uit een Word-document voor de eerste drie onderdelen en een Excel-bestand voor het financiële deel.

Gebruik andere tools van het platform om je ondernemingsplan te ondersteunen. Denk aan een SWOT om sterktes en zwaktes van je bedrijf aan te geven of een Marketing Mix om je marketingplan over te brengen.

Gebruik van de tool

Het ROZ Ondernemingsplan bestaat uit vier verschillende onderdelen, namelijk informatie over jou als ondernemer, de organisatorische aspecten van je onderneming, marketing en financiën.

1: Jij als ondernemer

Een ondernemingsplan dwingt je niet alleen na te denken over jouw product of dienst, maar ook naar jezelf als ondernemer. Waarom wil je een bedrijf starten, wat is jouw motivatie? Wat zijn jouw sterke en zwakke kanten, en hoe ga je daar mee om.  

2: De onderneming

Hier beschrijf je allereerst jouw bedrijfsidee, wat ga je doen? Wat is jouw product of dienst? Ook komen hier de organisatorische aspecten aan bod, zoals je keuze voor de rechtsvorm, de wettelijke eisen en/of vergunningen die nodig zijn voor jouw bedrijf en de risico's en hoe je je hier tegen gaat verzekeren.

3: Marketing

Een ondernemingsplan is niet compleet zonder marktonderzoek. Hoe ziet jouw markt eruit? Wie is jouw doelgroep? En welke marketingstrategie ga je hanteren om jouw potentiële klant te bereiken? Gebruik hiervoor de marketingmix. Wij gebruiken de versie met de 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. 
Ook beschrijf je hier je concurrenten en jouw onderscheidend vermogen. Waarin ben jij anders?

4: Financiën

In het financiële plan vertaal je alle informatie en aannames uit de andere onderdelen naar geld. Welke middelen heb je nodig om te starten? En hoe ga je dit betalen? Welke kosten moet je maken? Hoeveel ga je verkopen? Wat is dan je omzet en je winst? 
Al deze financiële gegevens verzamel je in je financiële plan.