Wees de beste versie van jezelf met imago- en stijlcoaching!
Kledingstijl, kleur en imago. Dat is waar het bedrijf van Judith Grooters om draait. Eind 2019 is zij begonnen met haar eigen bedrijf ‘Jouw Stijlcoach Judith’. Met enorm veel passie en toewijding adviseert en coacht Judith haar klanten bij hun stijlkeuzes en voorkomen. Op een persoonlijke wijze probeert ze nieuw geluk voor haar klanten te creëren!
De activiteiten van een stijlcoach
“Ik ben kledingstylist, kleurconsulente en imagocoach en ik doe dit zowel voor privé als zakelijke doeleinden. Stel dat je in een rol als leidinggevende terechtkomt, terwijl je van jezelf niet zo’n autoritaire uitstraling hebt. Dan is het niet heel handig om in een kleurige wollen trui op je werk te verschijnen. Bepaalde kleding kan bijdragen aan het creëren van een natuurlijk overwicht als je van jezelf een wat zachte uitstraling hebt”, schetst Judith een voorbeeld waarbij haar hulp ingeschakeld kan worden. “Mensen kloppen bij mij aan om heel verschillende redenen. De één wil graag adviezen over hoe je meer gezien of serieus genomen kunt worden, de ander weet niet meer welke kleding bij haar past omdat ze veel gewicht is kwijtgeraakt. Mijn doelgroep is wat dat betreft erg breed en iedereen die het interessant vindt, is van harte welkom!”
Het draait om meer dan alleen het uiterlijk
“Het is een heel proces wat je met iemand doorloopt. Op het eerste gezicht lijkt het in mijn werk alleen maar om het uiterlijk te draaien, maar ik ga ook echt de diepte in met mensen. Ik vraag ze wat ze willen uitstralen, wat ze nodig hebben en wat hun doelen zijn. Mijn advies is niet zomaar gebaseerd op intuïtie of gevoel. Door middel van analyses en testen achterhaal ik karaktertrekken van klanten en stel ik een persoonlijk profiel op voor klanten, waar weer verschillende adviezen uit voort komen. Bij kleur- en stijladvies worden klanten volledig opgemeten. Aan de hand van de vorm van het gezicht kan ik bijvoorbeeld adviseren over welke haarstijl of bril past bij jouw gezicht. En qua lichaamstype welke kledingstukken daarbij aansluiten. Een kleurenanalyse doe ik op basis van huidskleur, haarkleur en oogkleur. Deze gegevens worden via professionele software geanalyseerd en hieruit komt een maatwerkadvies voor de klant”, legt Judith uit hoe ze te werk gaat.
Invloed op de eerste indruk
“Imago draait om hoe je overkomt bij anderen, oftewel de vraag ‘hoe zien andere mensen mij’. De eerste indruk is voor veel mensen erg belangrijk. In een split second hebben we al een beeld van een ander. Het is misschien niet heel gepast dat we dit zo doen, maar in de praktijk gebeurt het toch veel. Als imagostylist kan ik adviseren over hoe je een bepaald imago kunt uitstralen, om zo die eerste indruk positief te beïnvloeden.”
De keuze voor het ondernemerschap
Het is geen toeval dat Judith is gestart in deze branche. De combinatie van interesse in de modewereld en een samenloop van omstandigheden zorgden voor een situatie waarin Judith ervoor koos haar nieuwe droom achterna te gaan. “Kleding en de laatste mode spraken mij tijdens mijn tienertijd al aan en ik was er altijd wel mee bezig. Destijds heb ik gekozen om hier professioneel verder niets mee te doen. Uiteindelijk heb ik voor werk in de verpleging gekozen en dit heb ik heel lang met veel plezier gedaan. Door een reorganisatie bij mijn oude werk kwam ik in functies terecht die toch niet bij mij pasten. Hierdoor ben ik mij gaan oriënteren op wat ik écht wil doen en toen heb ik besloten om mijn eigen bedrijf op te richten”, legt Judith haar keuze voor het ondernemerschap uit.
Voorbereiding op de start
Vanaf 2018 heeft Judith meerdere opleidingen gevolgd om haar kennis te vergroten, namelijk een studie tot kledingstylist, kleurconsulente en als laatste imagocoach. Voor de meer praktische zaken van het ondernemerschap schakelde Judith de hulp van ROZ in. “Ik ben doorverwezen naar ROZ en heb daar een trainings- en begeleidingsprogramma gevolgd bij Marieke Slot, ter voorbereiding op het starten van een bedrijf. Mijn ervaring is positief. Ik heb mijn ondernemingsplan hier kunnen finetunen en veel geleerd over allerlei zaken die bij het zelfstandig ondernemerschap horen, zoals belastingen, Btw-aangiftes en het zichtbaar maken van je bedrijf!”
Goed van start
In november 2019 is Judith daadwerkelijk van start gegaan. De start was meteen goed. “Vooral het pitchen en presenteren van mijn bedrijfsidee via mijn netwerken leverde meteen enkele klanten op. En ik kreeg veel positieve reacties vanuit mijn omgeving. Toen ik bijvoorbeeld oud-collega’s vertelde over mijn bedrijf, wilden ze meteen klant worden. Dat was natuurlijk erg leuk om te horen”, vertelt Judith enthousiast. Enkele uitdagingen kwamen ook op haar pad. “Wat nieuw voor mij was, was het creëren van promotiemateriaal voor mijn bedrijf en alles wat te maken heeft met de boekhouding. Ik heb de diensten ingeschakeld van een virtual assistant en financieel specialiste om me daarbij te helpen.”
En toen kwam corona…
De coronacrisis had ook enig effect op het bedrijf van Judith. Ze omschrijft het zelf als ‘het hebben van een soort valse start’. “Tot maart was ik lekker bezig met mijn bedrijf. Ik had een volle agenda en deed alles precies op de manier zoals ik dat prettig vind. Door de maatregelen vanwege de coronacrisis heeft mijn bedrijf echter ook even stilgestaan, maar toch voelt het niet zo”, zegt Judith opgewekt. “Ik heb mijn afspraken af moeten bellen, maar gelukkig kon ik ze allemaal naar een later moment verplaatsen. Het enige wat op de planning stond, maar wat ik nog niet heb kunnen doen vanwege de crisis, is het geven van workshops aan klanten. De eerste workshop zal binnenkort plaatsvinden, als de maatregelen dit toelaten. Ik huur daarvoor dan een ruimte in Ondernemerscentrum H164, waar ROZ ook gevestigd is.”
De toekomst
“Mijn droom is om uiteindelijk niet alleen regionaal maar ook landelijk te opereren”, vertelt Judith ambitieus. “Bijvoorbeeld de kleding van medewerkers bij grote bedrijven mogen verzorgen, dat lijkt me wel wat! Ook sta ik open voor samenwerkingen met andere bedrijven en disciplines. Zo ben ik onlangs benaderd door een diëtiste en hebben we het idee om een pakket samen te stellen voor de zakelijke markt waarbij ondernemers zowel dieetadvies als imago coaching ontvangen. Ik wil mensen gewoon blij maken met hun uiterlijk! Met mijn bedrijf wil ik stijladvies toegankelijker maken. Het is geen hogere wiskunde, maar door er aandacht voor te hebben kun je er wel happy van worden. Zo zie ik het. En mijn klanten gelukkig ook. Zij zijn altijd zo blij, dat geeft mij erg veel energie!”
Starterstip van Judith
“Zorg dat je voldoende kennis hebt van datgene wat je wilt verkopen. Doe voldoende marktonderzoek en zoek passende doelgroepen. Blijf je altijd verdiepen in de ontwikkelingen in jouw markt. Wat ik als heel positief heb ervaren, is dat je echt je eigen koers kunt varen. Dat je met je eigen idee aan de slag kunt en zelf bepaalt wat je gaat doen.”
Check de website van Judith: https://stijlcoach-judith.nl/