Chloé Happy in Organising
Chloé van Driel

Chloé van Driel uit Hengelo startte in september 2016 als ‘professional organiser’ onder de naam Chloé Happy in Organising. Inmiddels is ze ruim vier jaar verder en vele ervaringen rijker. Chloé deelt haar verhaal: van de start tot aan de coronacrisis en haar toekomstplannen.

Wat doet een professional organiser?
Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. En opgeruimd werk zorgt voor meer rust en minder stress. Voor veel mensen is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. Als professional organiser helpt Chloé hierbij. “Ik begeleid en help mensen met het organiseren van hun huis en huishouden, en hun werk en werkplek. Orde, overzicht en structuur aanbrengen. Dat doe ik zowel voor particulieren als bedrijven.” Chloé is vooral heel praktisch ingesteld. “Als professional organisers werken we met bepaalde methoden. Ik kijk vooral naar wat jij nodig hebt om verder te kunnen en wat bij jou past. Ik kan je wel een methode aanleren, maar misschien past die wel niet bij jou. Dan gaat het niet werken. Iedereen heeft een andere manier van aanleren en daar pas ik mijn praktische hulp, advies en begeleiding op aan. Samen met de klant ga ik aan de slag!” 

Wanneer schakel je Chloé in?
“Dat kan allerlei redenen en oorzaken hebben”, legt Chloé uit. “Bijvoorbeeld wanneer je last hebt van (teveel) spullen in je huis of jouw administratie niet op orde hebt. Of veel algemener: als je het overzicht kwijt bent en jij zelf steeds op de laatste plaats komt. Het kan zijn dat je zelf een geboren chaoot bent, maar dit kan ook komen door een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld een burn-out, ziekte of overlijden van iemand. Ik help je opruimen!” 

Praten is ook opruimen
“Wanneer ik samen met iemand letterlijk aan het opruimen, ordenen en sorteren ben, ontstaan er allerlei gesprekken. Ik merk geregeld dat iemand de behoefte heeft om zijn verhaal te delen. Over hoe iemand is, hoe het komt dat iemand geen overzicht meer heeft en bepaald gedrag vertoond. Dat vind ik zo mooi en dankbaar aan mijn werk. Dat mensen hun verhaal met mij delen. Opruimen geeft direct zichtbaar en voelbaar resultaat. En op het moment dat je aan de slag gaat met opruimen, kom je vanzelf wel in gesprek over wat er van binnen speelt. Erover praten is ook opruimen.”

De keuze voor het ondernemerschap
“Ik ben gaan doen wat ik zelf heel graag wil! Niet waarvan een ander zei ‘dat is wel wat voor jou’. In het proces dat ik de afgelopen vijf jaar heb doorgemaakt, heb ik vooral ervaren dat ik steeds meer voor mezelf kies en veel meer bij mezelf blijf. Ik dacht er al een poosje over na om te starten met een eigen bedrijf en heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en mijn baan opgezegd. Een moedige stap vond ik zelf, omdat ik voorheen altijd alleen maar voor zekerheid ging”, aldus Chloé. 

Starterstips van Chloé:
“We blijven vaak hangen in ‘dat kan niet, want…’. Terwijl als je iets echt graag wilt, gaat je dat lukken en kan dat. Het is een kwestie van ervaren, proberen. Ga het doen, pas dan kun je zeggen of het wel of niet werkt. Dat wil ik andere starters graag meegeven. Blijf bij jezelf en volg je hart! En mocht iets onverhoopt toch niet lukken, je kunt altijd weer terug of een andere kant op. Als één deur dicht gaat, gaan er zoveel nieuwe deuren open.”

Goed voorbereid van start met ROZ
“Bij de start had ik wel behoefte aan een sparringpartner en feedback. Een vriend van me had goede ervaringen met ROZ en wees me hier op. Nu adviseer ik zelf, waar ik ook kom, altijd om naar ROZ te gaan als je wilt starten. Ik heb daar zowel bij de start als de afgelopen jaren een aantal trainingen gevolgd zodat ik op de hoogte ben en blijf van wat er allemaal komt kijken bij het ondernemerschap. Trainingen op het gebied van marketing, administratie en zoekmachine optimalisatie. Het leuke is dat je tijdens de trainingen met andere ondernemers bent die in dezelfde situatie zitten als jij. Ik heb hier goede contacten en mooie vriendschappen aan over gehouden”, vertelt Chloé.

Ook heeft Chloé bij de start advies gehad van ondernemersadviseur Marieke Slot. “Ik ervaar de gesprekken, adviezen en het contact met Marieke als zeer positief. Natuurlijk moet je het zelf doen als ondernemer, maar het is fijn wanneer je met vragen bij iemand terecht kunt. Marieke heeft mij in contact gebracht met één van de ROZ coaches. Veel van haar adviezen pas ik nog steeds toe in mijn dagelijks leven. Ook heeft ze me geholpen mijn naamsbekendheid te vergroten.” 

Nieuwe dingen leren
Chloé heeft de opleiding voor professional organiser gevolgd en afgerond. Ze volgt nog steeds veel cursussen en opleidingen, en leest veel om op de hoogte te blijven. “Ik heb altijd behoefte om dingen te delen en wil graag nieuwe dingen leren. Ik ben lid geworden van de NBPO, de branchevereniging van professional organisers. Daarvoor moet je eerst aan allerlei eisen voldoen, dat zorgt voor een stukje erkenning. Binnen de NBPO zit ik in een intervisiegroep om de kwaliteit van het vak te waarborgen en te sparren over casussen. Dat is heel prettig als zzp’er, en het is helemaal fijn om met vakgenoten te kunnen sparren!”

En toen kwam corona…
Vanwege de maatregelen en de lockdown in maart 2020, lag ook bij Chloé alles even stil. Ze deed een beroep op de Tozo-regeling via ons voor wat financiële ruimte. “De tijd gebruikte ik vooral om na te denken. Wat wil ik? Wat ga ik doen? Ik kwam niet echt verder. Af en toe heb ik een schop onder de kont van iemand nodig. In de zomer ben ik daarom een coachingstraject gestart via de Startversneller, een programma van de provincie Overijssel. Daardoor ben ik zo in beweging gekomen, durven doen, gaan ervaren!” 

Starterstips van Chloé:
“Ik ontving ook veel praktische tips van mijn coach. Zo had ik nog nooit mijn tarieven verhoogd sinds de start. Mijn coach adviseerde me dit per direct te doen. Ik was eerst bang dat er dan niemand meer zou komen. Maar op het moment dat jij kiest, word je gekozen. Dan krijg je ook de doelgroep die je wilt. Neem jezelf serieus! In het begin denk je bij elke opdracht aan de inkomsten die je ontvangt. Mensen hangen teveel aan het geld. Dat deed ik eerst ook, maar daardoor had ik opdrachten die ik helemaal niet leuk vond. Daar word je niet gelukkig van, dat houd je niet lang vol.” 

Hulp bij thuiswerken
Sinds de coronacrisis werken veel meer mensen thuis. Heb je hulp nodig bij het ordenen en structureren van je thuiswerkplek? Chloé deelt enkele tips: “Als je thuis aan de keukentafel werkt, zorg er dan voor dat je in het weekend alles opruimt. Anders blijf je aan het werk. Dat geldt net zo goed voor zzp’ers. En ga in je ‘nette’ kleding achter je computer zitten, niet in een huispak.”
Op zoek naar meer tips en advies? Neem contact op met Chloé. 

Toekomstplannen 
“Door de coronacrisis is online contact steeds belangrijker geworden. Daarom ben ik nu bezig met het opzetten van online trainingen en cursussen via filmpjes. Als een klant liever niet wil dat er iemand thuis komt, kan ik op deze manier toch helpen. En als dienstverlenende zzp’er kan ik alleen mijzelf en mijn uren verkopen, dus als ik geen klanten spreek, betekent dat geen omzet. Ook daarom heb ik dit bedacht, als extra omzetkanaal. Daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen van een e-book met tips voor thuis en op het werk. Ik blijf lekker bezig!”, vertelt Chloé enthousiast.

“Ik ben enorm blij met de mooie stappen die ik de afgelopen jaren heb gezet en de persoonlijke ontwikkeling die ik heb doorgemaakt. Sinds de start ben ik veel aan het freewheelen geweest, heb ik van alles uitgeprobeerd. Dat wordt nu steeds concreter, waardoor ook steeds meer klanten me weten te vinden. Het vak van professional organiser wordt ook steeds meer gewaardeerd, dat heeft wel even geduurd”, legt Chloé uit. “Ooit zei iemand me dat je als zelfstandig ondernemer klein moet beginnen en groot moet dromen. Nou, dat doe ik nog steeds. Ik droom ervan de opruimgoeroe van Twente en omgeving te worden”. 

Meer info: www.happyinorganising.nl